Plan de măsuri organizatorice pentru înviorarea activităţii şi creşterea reputaţiei MEUR

În zilele noastre acţiunea de publicare a ideilor cuprinse în platforma program sau în manifestul unei grupări/mişcări sociale sau politice nu se mai numeşte acţiune “de propagandă” ci de “marketing politic/social”. Sub acest aspect trebuie să recunoaştem că MEUR mai are ceva de lucrat până la atingerea pragului optim de eficienţă.

O să-mi asum riscul de a începe relaţia cu dumneavoastră printr-o critică, pe care sper să o consideraţi ca fiind una constructivă şi nu ca pe o lipsă de respect sau ca un semn de aroganţă (departe de mine acest tip de comportament în general şi cu atât mai puţin faţă de persoane pe care le respect şi le preţuiesc):

În momentul când mi-am exprimat hotărârea de a pune la dispoziţia dumneavoastră grupul “Tribuna Bunului Simţ” de pe Facebook, odată adoptată emblema MEUR, am informat printr-un comunicat pe toţi membrii grupului despre integrarea “Mişcării Pentru Bunul Simţ” în MEUR. I-am informat că ne vom desfăşura şi amplifica activitatea sub egida şi cu sprijinul dumneavoastră şi i-am sfătuit să solicite acceptul de a intra în grupul MEUR de pe Facebook. În acest sens, am solicitat publicarea documentelor oficiale ale noilor noştri aliaţi şi prieteni (program, manifest, scurt istoric, descrierea organizării, scopuri şi obiective). E drept am lansat această solicitare în general şi nu m-am adresat unei persoane din conducerea MEUR în special. Câţiva dintre colaboratorii mei au făcut-o, însă alţii mi-au spus că aşteaptă încă publicarea documentelor aşa cum am solicitat. Bineînţeles că i-am rugat să intre pe blogul MEUR, însă mi-au reproşat că le este greu să se orienteze în interiorul acestuia pentru a găsi ceea ce-i interesează.

Drept urmare vă rog să-mi permiteţi să vă propun o serie de măsuri de sporire a atractivităţii, de sporire a eficienţei comunicării între membrii conducerii Mişcării pe de o parte, iar pe de altă parte între membrii conducerii şi membrii MEUR în general.

Un prim set de propuneri vizează activitatea MEUR de pe Facebook şi anume:

· Crearea unui grup secret pe Facebook de tipul: ”Grup Director MEUR”;

· Crearea unui grup închis rezervat membrilor: ”Membri MEUR”;

· Reorganizarea, diversificarea şi intensificarea activităţii din ”Grupul (deschis) MEUR”.

În grupul secret “Grup Director MEUR” se pot discuta mult mai eficient problemele de “bucătărie internă”, probleme organizatorice sau măsurile strategice, în toată liniştea, fără teamă de interferenţe, fără teamă de a fi greşit înţeleşi de un public neavizat şi care nu este la curent cu problemele de zi cu zi ale MEUR, fără frică de interpretări tendenţioase din exterior, de comentarii răuvoitoare sau replici nedorite, care să scoată din context anumite fraze şi să le reaşeze în altele alterând sau schimbând în acest mod mesajul dorit.

În grupul închis “Membri MEUR” vor avea acces şi drept de a publica mesaje, replici sau comentarii doar membrii oficial înscrişi, fără ca acestea să se mai “piardă” printre multitudinea de mesaje de tip publicitar, link-uri, comentarii ale ne-membrilor etc. De asemenea un astfel de grup închis va facilita comunicarea dintre membrii înscrişi şi conducerea MEUR, având certitudinea recepţionării corecte şi la timp a mesajului, crescând astfel eficienţa comunicării.
Pentru grupul deschis avem trei variante: Primele două le avem funcţionale deja: “Mişcarea Euro-Civică Română” şi “Tribuna Bunului Simţ”. A treia variantă constă în contopirea celor două grupuri (sub unul dintre aceste două nume).

Rămânând la această temă, am constatat cu toţii că lumea este sătulă de politică, lumea este sătulă de manipulare, de vorbărie goală, de promisiuni deşarte, de programe care nu se respectă sau nu se aplică niciodată. Lumea intră pe net şi pentru că vrea să mai scape de televizor, să se relaxeze, să se distreze, să caute sfaturi pentru viaţă; lumea s-a cam săturat să tot fie înrăită; oamenii vor să mai audă şi lucruri bune, optimiste, un pic de armonie şi atunci vin cu propunerea de a crea sub egida şi emblema MEUR a unor profile Facebook de larg interes şi de atractivitate publică, care să activeze în grupul deschis, cu aceste teme: spre exemplu “Calea armoniei”, bazat 100% pe optimismul şi laturile pozitive ale vieţii, un profil unde omul să vadă mereu jumătatea plină a paharului, cu sfaturi pentru armonia în familie, pentru reuşita cuplului, profil gestionat eventual de unul sau mai mulţi psihologi sau psiho-sociologi.

Propun de asemenea înfiinţarea unui alt profil, sau a unei serii de profile de tip “hobby”, cum ar fi “Colţul melomanului” sau “Rocker Euro-Civic”, un altul de tipul “Picătura de înţelepciune”, unde să se publice în fiecare zi “Cugetarea serii”, sau “anti-maneaua serii” (alternativă la manea) şi în general o serie de profile “unealtă”, aflate la dispoziţia conducerii MEUR, care să aibă drept scop atragerea cât mai multor persoane din spaţiul virtual al internetului spre ideile euro-civice. Consider că este necesar ca atunci când cineva intră pe profilul MEUR, acesta trebuie să se regăsească aici sub o formă sau alta, trebuie să se simtă ”ca acasă”, trebuie să fie convins că a găsit ceea ce căuta.

Sunt sigur că fiecare dintre noi s-a găsit de nenumărate ori pe Facebook în faţa unor mesaje sau replici care să ne aducă în situaţia de a scrâşni din dinţi şi de a inspira sau expira adânc înainte de a ne căuta cu diplomaţie cuvinte cât mai potrivite cu profilul şi statutul personal şi al mişcării pe care o reprezentăm, nu înainte însă de a ne “răcori” cu câte-o înjurătură “tradiţională”. Şi cum scopul scuză mijloacele, ca rezolvare a unor astfel de situaţii ar trebui să trecem şi la folosirea unui profil “de rezervă”, sub adăpostul căruia să ne permitem să dăm la nevoie o replică “tăioasă” unei persoane care ne “stresează” cu replici sau subiecte “agasante” fără să stricăm relaţia cu persoana respectivă şi mai ales cu grupul pe care îl reprezintă.

Un astfel de profil s-ar putea numi “Urzica vie”, “În ţepii ariciului”, “Ariciul supărat” sau “zburlit” (fără nici un apropo’ la cunoştinţele comune!), “Biciul lui Attila”, “Cârcotaşul”, “Răcnetul Carpaţilor” sau orice alt nume care să simbolizeze un om “deranjat”! Un astfel de profil ar putea fi în mod discret la dispoziţia conducerii MEUR, cu o parolă pe care să o cunoască doar câteva persoane abilitate, care să aibă astfel posibilitatea de a-l folosi pe rând, ori de câte ori situaţia o impune (la nevoie). Spre exemplu am constatat existenţa pe Facebook a unor profile care nu publică nici o informaţie despre sine, ceea ce pentru mine este semn că reprezintă o entitate inexistentă deci că poate fi vorba de “clone”, care se ocupă cu lansarea de teme pe anumite grupuri, de cele mai multe ori false, abătând de multe ori atenţia de la tema aflată în discuţie sau “flancând” anumite persoane ca şi cum ar lucra în cuplu, provocând de fapt discreditarea lor prin replici haotice şi clar exagerate. Unii prieteni m-au avertizat că există un tip de “profile - unealtă”, la dispoziţia unor personaje publice importante care nu-şi permit să se compromită şi care atacă preponderent posibilii adversari politici ale acestora şi toate entităţile care nu “îndrăgesc” personajul respectiv!

Într-o altă ordine de idei, ţinând cont că am remarcat prezenţa în conducerea MEUR a unor specialişti în IT, ar trebui făcut un efort pentru ca mişcarea să beneficieze de un site propriu. E şi o chestie de îmbunătăţire a imaginii, a atractivităţii şi a credibilităţii, în raport cu un simplu blog, fără să mai pomenim de lărgirea gamei de servicii şi utilităţi pe care le-ar putea oferi un astfel de instrument de prezentare, comunicare şi de lucru. Spre exemplu, un astfel de site ar putea fi organizat şi construit pe modelul unui ziar on-line. Ar fi mult mai util. Ar putea avea o serie întreagă de rubrici permanente, ar putea să conţină pagini dedicate fiecărui tip de public ţintă şi “în paginile sale” s-ar putea insera un număr practic nelimitat de link-uri cu trimitere imediată la site-uri sau adrese de articole din alte publicaţii şi bloguri înrudite, afiliate, prietene sau doar simpatizante cu ideile MEUR. În interiorul acestui site ar putea funcţiona foarte bine cele trei tipuri de grup propuse spre înfiinţare pe Facebook, cu acces limitat prin parolă. În acest caz pe Facebook s-ar putea crea ca alternativă de păstrare a continuităţii, o pagină de prezentare a MEUR, fără feed-back, (fără posibilitatea de a se face comentarii), în care să se prezinte obiectivele principale (prevăzute în documentele oficiale) şi periodic titlurile cele mai importante ale articolelor de pe site, cu link-ul de invitaţie către site-ul Mişcării.

O altă propunere ar fi aceea de a înfiinţa structuri teritoriale ale MEUR, de tip filiale sau birouri teritoriale, care să contribuie şi să faciliteze aplicarea proiectelor Mişcării în teritoriu (spre exemplu cele legate de educaţie sau de protecţie a mediului), precum şi adaptarea acestora la condiţiile locale concrete. Această măsură ar contribui la o prezenţă constantă în teritoriu, la sporirea eficienţei comunicării dintre “teritoriu” şi “centru”, cu toate avantajele ce decurg din acest fapt, incluzând şi strângerea legăturilor în teritoriu dintre MEUR şi celelalte mişcări, grupări şi alianţe partenere. O organizare teritorială extinsă, cumulată cu demararea unor proiecte proprii în teritoriu, ar conduce cu siguranţă la sporirea prestigiului şi a atractivităţii MEUR, care ar putea fi mult mai curtată în eventualitatea unor oferte de fuziune sau asociere, la care ar participa de pe o poziţie mult mai solidă.

Cum nu există încă persoane pregătite să dea maximul în absolut toate domeniile vieţii sociale, propun o acţiune inteligentă de atragere a unor specialişti în domenii de larg interes socio-politic, economic şi cultural care ar contribui fără doar şi poate la creşterea “greutăţii” şi a prestigiului MEUR.

Un alt domeniu în care ar trebui să ne facem mai intens simţită prezenţa ar fi acela al păstrării tradiţiilor populare şi a identităţii naţionale, acţiuni absolut necesare în condiţiile apartenenţei la o Europă lărgită, multinaţională şi multiculturală. De asemenea, în condiţiile în care câteva milioane de români se află răspândiţi în toate statele Europei, ar fi foarte util pentru ei şi implicit pentru prestigiul MEUR rezervarea unui spaţiu dedicat acestei teme pe viitorul site oficial al Mişcării. Nu zic că nu există deja astfel de site-uri, dar ar fi foarte util să se găsească şi pe site-ul nostru tocmai din considerentele expuse anterior.

Şi dacă se va decide înfiinţarea unui astfel de site şi dacă se va decide de asemenea că el să fie organizat ca un ziar on-line, (“Jurnal Euro-civic” sau “Ziarul euro-civic român” etc.), vom avea nevoie de un Redactor-şef, foarte deştept şi experimentat.
Foarte util, interesant şi necesar ar fi şi constituirea unui departament de relaţii cu alte mişcări, care să dispună de o echipă capabilă să studieze compatibilitatea dintre programele şi obiectivele MEUR şi programele altor grupări din spaţiul civic românesc, cu care se va putea eventual începe un proces de agregare sau măcar pune bazele unei alianţe. Cred că nu mai trebuie să subliniez faptul că doar având o bună organizare putem deveni puternici şi că doar organizaţiile puternice contează cu adevărat în spaţiul public. Restul sunt “de umplutură”, “praf în ochi” ca să vadă lumea că la noi este democraţie şi libertate de expresie.

O astfel de încercare de agregare a grupărilor active în spaţiul online a făcut-o domnul Romeo Tarhon de la “Ziarul Naţional”, prin “Alianţă România Altfel – Forţa naţiunii”. În viziunea mea domnul Tarhon a eşuat pentru că a încercat să facă această unire, practic, printr-un mare miting, la care au fost invitate să participe toate forţele prezente pe Facebook, fără să ţină cont de programele lor, fără să pregătească în vreun fel această întâlnire, fără să se încerce armonizarea acestor programe, fără ca participanţii să aibă măcar o ordine de zi, un scop şi nişte obiective clare, în sensul unei idei, a unei schiţe de program comun de discutat şi de aprobat.

Pentru că a pregăti ceea ce s-a vrut a fi un fel de congres de constituire, nu înseamnă doar a pune la dispoziţie o sală de conferinţe şi a face invitaţii unor delegaţi, lansând chemări generaliste “la oaste” în eter, ci contactând personal fiecare reprezentant al grupării ţintă, rugându-l să-şi expună un punct de vedere asupra unei astfel de construcţii, să comunice o serie minimă de condiţii din punct de vedere al programului etc. Pentru asta este nevoie de o echipă de negociere, bine pregătită din punct de vedere al cunoaşterii doctrinelor existente “pe piaţă”, capabilă să stabilească compatibilităţi, să elimine sau cel puţin să atenueze punctele divergente, să stabilească variante alternative şi foarte abilă în armonizarea programelor de aşa manieră încât să satisfacă în cât mai mare măsură toate forţele participante la un astfel de congres. Practic în momentul intrării în sală fiecare delegat trebuie să ştie dinainte ce se va discuta şi ce se va supune la vot, scopul fiind acela de “parafare” şi de oficializare a rezultatelor (deja cunoscute şi unanim acceptate), obţinute anterior prin negociere de către proprii delegaţi.

Închei aici lista mea de propuneri, cu rugămintea de a le privi cu bunăvoinţă şi îngăduinţă. Departe de mine gândul de a fi intrat în MEUR ca ”să fac ordine”. Ideile prezentate mai sus sunt pur şi simplu propuneri, ca rod al propriei mele experienţe de viaţă şi ca expresie a dorinţei mele de participare şi de implicare şi nicidecum expresia unei impresii de a toate-cunoscător. Fiecare dintre noi avem limitele noastre şi în cea mai mare parte eu mi le cunosc pe ale mele şi în consecinţă caut mereu să mă întind doar atât cât îmi permite plapuma. În consecinţă, deciziile vă aparţin în totalitate şi oricare vor fi acestea eu o să vi le respect ca un soldat disciplinat.

Cu stimă şi deosebit respect,

Remus C. Raclău

No comments:

Post a Comment