Operaţiunea "APA" – sută la sută

OPERAŢIUNEA H2O%
"Mişcarea Euro-Civică Română" analizează cum suntem încărcaţi la facturare de unii agenţi economici prestatori de servicii comunale. Înşelarea cetăţeanului se realizează cu participarea unor instituţii abilitate ale statului finanţate din taxe şi impozite pentru a ne apăra drepturile.
Ca să exemplificăm, în această primă etapă, ne vom referi la o factură emisă pentru serviciile prestate de APA NOVA BUCUREŞTI cu sediul în str. Demetriade Aristide nr. 2, sectorul 1, din Bucureşti.
În speraţa că împreună vom lua o decizie privind modul cum va trebui să ne protejăm în astfel de situaţii, vă explicăm modalitatea prin care se facturează un imobil din Bucureşti care nu este racordat la reţeaua municipală de termoficare, pentru perioada de facturare cuprinsă între 16.12.2010 şi 14.02.2011, la care, prin citirea indexului de pe apometru, s-a stabilit un consum de 187 m3 de apă.
Vă sugerăm ca, pornind de la acest exemplu, să vă faceţi şi Dumneavoastră calculele şi să constataţi cum şi cu cât sunteţi înşelaţi şi furaţi sistematic de către APA NOVA BUCUREŞTI şi de CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI, sub oblăduirea A.N.R.S.C.
apa nova 01
ETAPELE ÎNŞELĂTORIEI
1. FACTURAREA SERVICIILOR DE ALIMENTARE CU APĂ
Pentru stabilirea tarifelor, A.N.R.S.C. – fără să organizeze o dezbatere publică cu beneficiarii acestor servicii, de la sine putere – avizează cu adresa nr. 3441821 din 21.12.2010 ajustarea preţului pentru apa potabilă la valoarea de 2,31 lei/m3 de apă captată şi consumată.
Trecând peste faptul că în ultimii ani calitatea apei distribuite în reţeaua municipală de alimentare cu apă nu a îndeplinit niciodată caracteristicile de apă potabilă, ci cu îngăduiţă a avut o calitate similară cu apa menajeră, deci fără să se informeze corespunzător, A.N.R.S.C. a avizat un preţ pentru prestarea unor servicii care nu sunt conforme cu ceea ce primeşte bucureşteanul la robinet. În acest sens este interesant de văzut cum calculează APA NOVA valoarea acestor servicii, respectiv:
apa nova 02
Prima problemă care se ridică este legată de faptul că plătim un preţ nerealist pentru un serviciu care nu se realizează conform contractului, respectiv plătim echivalentul pentru apă potabilă adică 543,54 lei, iar consumatorul primeşte la robinet apă menajeră, fără ca măcar să fie informat corect despre calitatea neconformă sub aspect potabil şi să ia măsurile care se impun. Această dezinformare cu rea credinţă şi în formă continuată aduce grave prejudicii mai ales familiilor care au în creştere sugari şi mai ales copii mici, afectându-le starea de sănatate. Menţionez că această informare ar trebui să fie făcută atât de APA NOVA, de CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI şi mai ales de către DIRECŢIA SANITARĂ A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI, toate acestea reprezentând instituţii care sunt plătite din banii contribuabilului bucureştean, indiferent dacă este şomer, pensionar, sau salariat.
Din calculele efectuate ar rezulta că pentru apa ce are calităţi doar menajere ar trebui să se plătească un preţ de maxim 1,50 lei/m3, reprezentând:
apa nova 03
Analiza comparativă a valorilor înscrise în cele două tabele referitoare la sistemul de facturare al serviciilor de distribuire a apei, scot în evidenţă următoarele disfuncţionalităţi (nereguli):
  • contravaloarea pentru de apa menajeră distribuită acestui imobil nu este de 438,34 lei (fără T.V.A.) cum eronat a stabilit APA NOVA, ci de 326,56 lei cum a rezultat din calcul, fiind facturat în plus şi în mod injust 111,78 lei;
  • la acest prejudiciu adus în mod fraudulos consumatorului de către APA NOVA se mai adaugă şi valoarea T.V.A.-ului aferent, bani care îi însuşeşte statul român, respectiv nu 105,20 lei în varianta frauduloasă, ci ar fi trebuit plătit doar 78,37 lei, rezultând că abonatul mai pierde 26,83 lei din această înşelătorie;
  • valoarea totală exprimată în lei care reprezintă fraudarea abonatului este 138,61 lei, bani pe care consumatorul de apă analizat îi dă pentru nişte servicii de care nu a beneficiat, dar pe care autorităţile abilitate ale statului le tolerează într-o complicitate totală cu făptuitorul acestui furt în detrimentul cetăţeanului.
Pentru această formă de fraudare, cât şi pentru dezinformarea privind vânzarea unui produs care nu corespunde calitativ obiectului contractual şi care aduce prejudicii semnificative stării de sănătate a populaţiei, până în prezent nu răspunde sub aspect juridic nimeni, cu toate că reprezintă o gravă infracţiune, favorizează înşelăciunea, furtul populaţiei şi mai ales deteriorarea stării de sănătate a consumatorului direct al acestui produs reprezentat de apa de la robinet.
2. FACTURAREA SERVICIILOR DE CANALIZARE APĂ UZATĂ
Pentru stabilirea tarifelor, A.N.R.S.C., fără să organizeze o dezbatere publică cu beneficiarii acestor servicii, de la sine putere, fără a cunoaşte modul cum trebuiesc stabilite prin sisteme indirecte volumele de ape uzate menajere, avizează cu adresa nr. 3441821/21.12.2010 ajustarea preţului pentru apa uzată descărcată în reţeaua publică de canalizare la valoarea de 0,51 lei/m3, preţul fiind identic şi pentru preluarea la canalizare a apelor meteorice. Este total inexplicabil cum preţul serviciilor de preluare la canalizare a apelor meteorice poate fi egal cu preţul preluării la canalizare al apelor uzate de tip menajer, A.N.R.S.C. demostrând astfel că personalul acestei instituţii nu este calificat pentru acest domeniu de activitate.
Interesant este modul cum calculează APA NOVA valoarea serviciilor de preluare la canalizarea publică municipală a apelor uzate menajere, respectiv:
apa nova 04
Din exemplificarea modului de calcul se evidenţiază a doua înşelătorie a consumatorului, respectiv prin considerarea în mod injust că valoarea debitelor de apă captate de consumator sunt perfect egale cu valoarea debitelor de apă uzată evacuate, fapt care exclude din calcul apa care este integrată în diferite activităţi sau produse şi care nu mai poate ajunge la canalizare.
Pentru a înţelege concret cum se realizează acestă înşelătorie şi furtul de bani din buzunarul consumatorilor, este necesar să prezint modul cum se produce restituţia de apă la nivelul consumurilor specifice de apă pentru un om la nivelul unei zile.
Astfel, după concluziile formulate în anul 1999 de Asociaţia Generală a Higieniştilor şi Tehnicienilor Municipali (Franţa), consumul domestic de apă în Europa are o valoare medie de 150 l/om/zi.
Distribuţia consumului specific pe om şi zi al apei, corelat cu restituţia de apă uzată are următoarele valori:
apa nova 05
Având ca referinţă standardul SR EN 805 preluat după standardul european similar Anexa A – informativă, atunci când nu există informaţii mai bune, necesarul global de apă poate fi cuprins între 150-250 l/om/zi, în funcţie de condiţiile sociale şi climatice, în afara necesarului industrial specific.
Indiferent dacă se modifică norma consumurilor specifice de la 150 l/om/zi la 250 l/om/zi, valorile exprimate procentual referitor la consumul de apă şi la evacuările de ape uzate menajere nu se modifică.
Din analiza valorilor care exprimă volumele de apă uzată de tip menajer care se evacuează la reţeaua publică de canalizare, rezultă după cum a stabilit Asociaţia Generală a Higieniştilor şi Tehnicienilor Municipali din Franţa, două concluzii semnificative:
  • pentru locuinţele care sunt racordate la sistemele publice de termoficare, valoarea procentuală a volumului de ape uzate menajere evacuate la reţelele publice de canalizare este de circa 85 % din valoarea totală procentuală a volumului de apă captat (preluat/consumat) şi nu de 100% cum pretinde în mod eronat APA NOVA;
  • pentru locuinţele care au sisteme proprii de producere a apei calde menajere şi a apei de termoficare (posesoare de microcentrale termice), valoarea procentuală a volumului de ape uzate menajere evacuate la reţelele publice de canalizare este de circa 67,78% din valoarea totală procentuală a volumului de apă captat (preluat/consumat) şi nu de 100 % cum pretinde în mod eronat APA NOVA.
Refăcând calculul cu noul sistem al evacuărilor specifice de ape uzate raportat la exemplul anterior, rezultă următoarele valori:
apa nova 06
Analiza comparativă a valorilor înscrise în cele două tabele referitoare la sistemul de facturare al serviciilor de canalizare a apelor uzate menajere scot în evidenţă următoarele disfuncţionalităţi (nereguli):
  • volumul de ape uzate evacuate de la imobilul analizat nu este de 187,00 m3 cum eronat a stabilit APA NOVA, ci de 126,75 m3 cum a rezultat din metodologia de calcul utilizată de Asociaţia Generală a Higieniştilor şi Tehnicienilor Municipali din Franţa, fiind facturaţi în plus şi în mod injust 60,25 m3 ape uzate, volume de apă uzată pentru care APA NOVA minte autorităţile statului că a prestat servicii specifice de canalizare;
  • valoarea care ar trebui facturată (fără T.V.A.) nu este de 96,84 lei cum susţine în mod incorect APA NOVA, ci numai de 69,87 lei, rezultând că acest agent economic îşi însuşeşte în mod necuvenit 26,97 lei, bani pe care îi fură din buzunarul abonatului consumator;
  • la acest prejudiciu adus în mod fraudulos consumatorului de către APA NOVA se mai adaugă şi valoarea T.V.A.-ului aferent, bani care îi însuşeşte statul român, respectiv nu 23,24 lei în varianta frauduloasă, ci ar fi trebuit plătit doar 16,47 lei, rezultând că abonatul mai pierde 6,47 lei din această înşelătorie;
  • valoarea totală exprimată în lei care reprezintă fraudarea abonatului este 33,44 lei, bani pe care consumatorul de apă îi dă pentru nişte servicii de care nu a beneficiat, dar pe care autorităţile abilitate ale statului le tolerează într-o complicitate totală cu făptuitorul acestui furt în detrimentul cetăţeanului.
3. FACTURAREA TAXEI MUNICIPALE PENTRU APĂ UZATĂ
A treia etapă de înşelătorie şi furt a cetăţeanului bucureştean se realizează într-o complicitate perfectă între APA NOVA şi CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI. Astfel, prin Hotărârea C.G.M.B. nr. 317/2008 s-a stabilit o taxă (TMAU) de 0,10 lei/m3 de apă uzată şi apă meteorică deversată la canalizarea publică, taxă care este colectată de APA NOVA în numele C.G.M.B.
Referitor la modul de facturare al serviciilor pentru preluarea apelor meteorice s-a constatat că acesta se bazează pe un sistem incorect, respectiv pe o valoare constantă pentru fiecare facturare în parte din cursul unui an, căruia îi corespunde un volum 12 m3 de ape meteorice evacuate din incinta imobilului analizat (de pe clădire, de pe suprafeţe impermeabilizate şi de pe spaţiile verzi, pentru care APA NOVA exclude procesele naturale de evaporare şi de infiltare a apei). De aici rezultă că metodologia de calcul este total incorectă, rezultând că în fiecare lună acest imobil recepţionează din atmosferă circa 6 m3, volume de apă pe care le descarcă în canalizare constant, indiferent dacă este secetă şi nu plouă, dacă ninge iar precipitaţiile sunt sub formă solidă şi procesele de scurgere a apei nu se pot forma, sau dacă luna respectivă este deosebit de ploioasă, APA NOVA facturează abonatul cu rigurozitate, respectiv cu 6 m3/lună.
Lăsând la o parte modul total incorect de stabilire a volumelor de ape meteorice evacuate din incinta acestui imobil, se constată grave deficienţe la stabilirea coeficienţilor TMAU.
Astfel, după metodologia incorectă de calcul aplicată de APA NOVA, valoarea exprimată în lei a TMAU este de 19,90 lei, respectiv cu 6,03 lei mai mult faţă de valoarea reală de 13,88 lei (126,75 m3 apă uzată+12 m3 apă meteorică = 138,75 m3), bani care în mod fraudulos sunt pretinşi abonatului.
Însumând toate disfuncţionalităţile identificate rezultă că abonatul acestui imobil plăteşte apa menajeră captată la preţ de apă potabilă, lucru care este total injust şi pentru care plăteşte în plus 138,61 lei, iar pentru faptul că nu a reclamat nimic în acest sens mai este şi furat cu suma de 39,46 lei numai la acestă factură, furt care rezultă din aplicarea în mod incorect a unor metodologii de calcul care la fiecare capitol dezavantajează cetăţeanul, respectiv pentru imobilul analizat cu o sumă totală de circa 187 lei.
Dacă toţi abonaţii ar verifica sistemul de calcul efectuat de APA NOVA numai pentru ultima factură emisă, se va constata că suntem încărcaţi cu sume considerabile de bani. Taxele incorect calculate ne încarcă factura la apă.
În aceste condiţii, când toate categoriile de cetăţeni, în marea majoritate săraci şi foarte săraci, sunt desconsideraţi şi furaţi sistematic de instituţiile statului, se pune întrebarea dacă mai acceptăm ca şi pe viitor să fim victimele prejudiciilor create de către societăţi comerciale incorecte lipsite de scrupulul elementar al solidarităţii cetăţeneşti.
Pentru a formula o strategie corectă de acţiune, invit pe cei cu iniţativă civică să îşi spună punctul de vedere la rubrica Comentarii. Este necesar să ne solidarizăm pentru a soluţiona o situaţie ce nu mai poate continua, pentru a beneficia de servicii corecte şi de calitate.
Prof. univ. dr. Mircea Vintilescu

6 comments:

  1. Apa Nova, gonită de prin toată lumea - citiţi articolul publicat încă din 2005 aici: http://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1206100-apa-nova-gonita-prin-toata-lumea.htm

    ReplyDelete
  2. Se pare că toţi consumatorii firmei Apa Nova sunt "mulţumiţi" de modul de facturare al acestei firme... Să fie oare românul atât de credul şi de absent când i se subţiază veniturile şi aşa extrem de reduse??? Ei bine, constat că indiferenţa este chiar un panaceu în această ţară. Insensibil şi inconştient, românul acceptă orice i se pune pe masă, fără să verifice sau să protesteze. E şi ăsta un mod de "supravieţuire". Întrebarea este, până când?

    ReplyDelete
  3. Buna ziua. Numele meu este Mihaela Mihai
    Nu credeti ca ar fi interesant de trimis acest material si la ANPC ( Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor) ? Si ei, pentru asta sunt platiti. Ei vor face ancheta lor ( ca sunt obligati ) si vor administra amenzi care confirma neregula. Cu raspunsul lor ( pe care-l veti primi in 30 de zile )puteti da in judecata Apa Nova ( plangere penala pentru infectarea apei potabile, conform Codului Penal ). Faceti acelasi demers si la DSP( Directia de Sanatate Publica ), cerand sa preleveze mostre de apa de la robinet si sa va comunice copie dupa rezultatul analizelor. Alte probe la dosar... Daca faceti plangere colectiva, din partea a multor cetateni care cer despagubiri morale si materiale, Apa Nova va fi obligata sa amelioreze calitatea apei. De pastrat vigilenta in continuare.
    Asa am procedat eu, cu apa potabila distribuita de Primaria comunei Bezdead, Jud Dambovita. M-a costat un razboi de un an de zile dar lucrurile se amelioreaza.Se mai lasa pe tanjeala, mai fac o Reclamatie, mai primeste responsabilul cu apa din Primarie o amenda NOMINALA. Nu lasati sa fie amendata o institutie, nu sunt banii lor, nu le va pasa. Trebuie solicitata o amenda NOMINALA. Daca va intereseaza alte detalii, ma gasiti la mihaela@mihaelamihai.com. Succes si curaj !

    ReplyDelete
  4. Mulţumim pentru sugestii şi contactaţi-ne pe mail (Contact) pentru detalii.

    ReplyDelete
  5. Dle Vintilescu, EXCELENT articol! Asa cum spunea cineva inainte, acest material ar trebui trimis NU doar la Apa Nova, ci si la ANPC, guvern... in general la TOATE autoritatile concernate.
    Postati materialul ORIUNDE puteti, mai ales pe grupuri (dar nu numai Green).
    Cred, de asemenea, ca ar fi bine sa contaactati cele 2 mari asociatii/ federatii de Asociatii de Proprietari (Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat = Mereuta si FAPR = Opaina).
    In ce ma priveste, asociatia de proprietari a blocului pe care-l reprezint va semna oricind acest demers.

    ReplyDelete
  6. Există un articol pe mail-archive com din 2008 [http://www.mail-archive.com/bucuresti@yahoogroups.com/msg05263.html] cu un comentariu destul de interesant despre cum suntem furați la calculul gigacaloriei. Redau un pasaj:

    ” Gigacaloria ar trebui sa fie gratis

    Haideti sa facem un calcul concret, ca sa intelegem cum se face pretul
    gigacaloriei pe care-l platim noi.
    E foarte simplu. Barilul de pacura azi e 100 de dolari. Tona de pacura, de-a
    lungul ultimilor 10-15 ani, a avut intotdeauna pretul de 4 ori cat barilul.
    Nimeni nu va va putea arata o factura mai scumpa de 360 de dolari. Noi luam in
    calcul 400. Un esantion de 250 de kg inseamna un sfert (de tonă). Acesta, ne spune fizica
    de clasa a X-a, contine 2,5 gigacalorii. Asta e energia care se gaseste in
    pacura, cel mai scump combustibil. Aceste 2,5 gcal. intra intr-un CET. Prin
    ardere se pierd 5-6a din continut, ies pe cosul termocentralei. Energia
    electrica produsa de un CET, in cel mai rau caz, este 35-38%. Asta inseamna
    circa 0,9 gigacalorii. Aceasta aproape 1 gigacalorie se poate exprima in MWh.
    0,860 gcal. ­ 1 MWh. Dumneavoastra il platiti cu 150 de dolari acasa, pe
    factura.
    Deci am pierdut pe drum 1,5 gigacalorii, din cele 2,5 pentru care am platit 100
    de dolari initial, dar obtinem de la populatie 150 de dolari numai pentru 1
    gigacalorie. Cu alte cuvinte, noi platim curentul acasa cu un pret care ar
    trebui sa ne dea caldura gratis?
    Exact, azi caldura suporta niste bani care pleaca mai departe. Baietii
    destepti dau 30-40 de dolari pe MWh pe care populatia il plateste de trei ori
    mai scump. Deci Termoelectrica trebuie sa-si scoata banii de undeva, si-i ia de
    la populatie.”
    La cele spuse intervin cu o precizare: apa caldă furnizată de RADET este produsă de Termoelectrica și din altă sursă, respectiv din apa care se utilizează la răcirea generatoarelor de înaltă tensiune. Termoelectrica cumpără de la Apa Nova agentul de răcire, adică apa, pe care Termoelectrica o distribuie către RADET (este vorba de apă cu temperatură foarte ridicată, pentru care RADET-ul face o investiție minimă pentru a o transforma în abur). RADET-ul la rândul său, facturează gigacaloria luând în calcul și apa pe care ”o cumpără de la Apa Nova” (de fapt o ia moka de la Termoelectrica). Tot într-un articol din 2008, jurnalista Tia Șerbănescu trage un semnal de alarmă pentru faptul că există un mod fraudulos prin care se calculează prețul gigacaloriei, pornind de la faptul că în procesul de producere al acesteia se iau în calcul 70% consum de combustibil în loc de 20% cât se consumă în realitate. [http://www.infonews.ro/node/112645]

    ReplyDelete