Bunul iobag şi ţara lu' Papură Vodă (1)

iobagie01

Copil fiind învăţam în şcoală despre trecutul feudal al patriei noastre. Eram oripilat de faptul că oamenii se foloseau de alţi oameni pentru absolut orice muncă, de multe ori fără a le oferi ceva în schimbul acesteia. Atunci am aflat pentru prima dată că băiatul cel rău care dădea cu biciul era Feudalul, iar băiatul bun (şi prost) era Iobagul. Amândoi făceau parte dintr-o orânduire de mult apusă. (Hmmm, OARE?)

Au urmat apoi mai multe etape: am devenit pionieeeer, uteciiiiist, comuuuu... NUUU, că nu eram chiar atât de prost!

iobagie04iobagie03

Apoi, deodată, am făcut o Revoluţie. Prin ’89.

iobagie05

Şi iată că au trecut de-atunci peste 21 de ani şi dintr-o dată am avut o revelaţie: am făcut un fel de arc în timp şi m-am gândit să pun faţă-n faţă două perechi reprezentative pentru cele două orânduiri - cea Feudală şi cea Democratică. Pe de-o parte stăteau Feudalul cu biciul deasupra capului Iobagului, iar pe de cealaltă stăteau Toate-Organele-Statului cu pulanul polițienesc deasupra capului Cetăţeanului. Ambii asupritori aveau un singur scop: acela de a-i jefui pe asupriţi și de a le lua şi puţinul de brumă pe care aceştia îl aveau prin buzunarele nădragilor lor peticiţi, spre împlinirea bunului şi îndestulatului trai al asupritorilor. În Epoca Feudală, acestea se numeau BIRURI şi au fost cauza principalelor revolte populare de-a lungul istoriei.

În Democraţie, acestea se numesc IMPOZITE şi deocamdată nu au generat nicio revoltă. Am stat şi le-am pus în cumpănă: la ce-i folosea celui asuprit să dea tot ce acumulase, ba chiar şi haina peticită de pe el? Câştiga oare prea mult? Totuşi să nu uităm că el era cel ce muncea. Era filotim? Ei, aş, avea el destule pe cap. Era prost? Mmm nuuu, dar n-avea încotro. De ce? Pentru că era băgat la carceră cât ai clipi.

Oameni buni, lasând firul epic la o parte, treburile prin lumea asta nu s-au schimbat de mii de ani. Trăim doar senzația că am evoluat, însă în esenţă nu ne-am rupt de orânduirea feudală. Asta este ceea ce ne macină viaţa de zi cu zi. Banul pe care îl câştigăm trudind din greu şi pe care SUNTEM NEVOIŢI să-l dăm (a se citi “se ia cu japca”) celor ce ne conduc (???).

Presupunem că X are o afacere – produce cuie. Îşi face omul rost de materie primă (o cumpără din târg), tocmeşte nişte meşteşugari, le asigură uneltele necesare, apoi producţia o vinde şi îşi plăteşte oamenii pe care i-a tocmit şi-i mai rămân şi bani pentru un nou ciclu de producţie. Până aici totul e limpede. Însă ceea ce nu înțeleg, care este rolul statului în toată această poveste, pentru că urmând firul faptelor, statul nu a contribuit cu nimic la acest proces. Pentru ce i se iau bani acestui om? Pentru ce li se iau bani celor care au câştigat un ban cinstit, adică lucrătorilor? A pus cineva din conducerea statului mâna pe baros, sau a efectuat orice altă activitate legată de procesul în sine? NU!!! Şi atunci, de unde până unde SULA ASTA-N COASTE că TREBUIE să dăm statului ceva? Eu chiar nu înţeleg, chiar atât de TÂMPIŢI să fim la nesfârşit? Chiar nu dorim să ne rupem lanţurile???

Dumitru Zburlea

No comments:

Post a Comment