Obligaţii ale autorităţilor privind gazele de şist

CE OBLIGAȚII AU AUTORITĂŢILE DIN DOMENIUL PROTECŢIEI MEDIULUI PENTRU REGLEMENTAREA EXPLOATĂRII GAZELOR DE ŞIST ŞI CE POATE FACE SOCIETATEA CIVILĂ

În foarte multe domenii avem legi organice și ordinare care încearcă să reglementeze unele activități pe care omul sau comunitățile umane încearcă să le desfășoare fără a genera disfuncții asupra mediului înconjurător sau la nivelul colectivităților omenești și nu numai. Avem legi mai bune sau mai puțin bune, dar din păcate nu reușim să le punem în practică nu din motive obiective ci din motive subiective, ceea ce impune o implicare a societății civile nu numai pentru a analiza performanța autorităților din domeniu, ci pentru a cere respectarea și mai ales utilizarea corectă a acestor instrumente legislative.

Pentru exemplificare am să redau câteva elemente mai importante prevăzute de legislația în domeniul mediului înconjurător în domeniul reglementării exploatării gazelor de șist. Iată ce prevede această lege într-o formulă rezumativă:

LEGEA NR. 265 DIN 09 IULIE 2006
PENTRU APROBAREA ORDONANȚEI DE URGENȚĂ NR. 195 DIN 22 DECEMBRIE 2005 PRIVIND PROTECŢIA MEDIULUI

Forma sintetică la data 27 ianuarie 2014. Acest act a fost creat utilizând tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci înregistrate ale Wolters Kluwer.

Art. 1. - (1). Obiectul prezentei Legi îl constituie un ansamblu de reglementări juridice privind protecția mediului, obiectiv de interes public major, pe baza principiilor și elementelor strategice care conduc la dezvoltarea durabilă.

Art. 3. - Principiile și elementele strategice ce stau la baza prezentei Legi sunt:
a) principiul integrării cerintelor de mediu în celelalte politici sectoriale;
b) principiul precauției în luarea deciziei;
c) principiul acțiunii preventive;
d) principiul reținerii poluanților la sursa;
e) principiul "poluatorul plătește";
f) principiul conservării biodiversității și a ecosistemelor specifice cadrului biogeografic natural;
g) utilizarea durabilă a resurselor naturale;
h) informarea și participarea publicului la luarea deciziilor, precum și accesul la justitie în probleme de mediu;

Art. 4. - Modalitățile de implementare a principiilor și a elementelor strategice sunt:
• adoptarea programelor de dezvoltare, cu respectarea cerințelor politicii de mediu;
• corelarea planificării de amenajare a teritoriului și urbanism cu cea de mediu;
• evaluarea impactului asupra mediului în faza inițială a proiectelor cu impact semnificativ asupra mediului;
• introducerea și utilizarea pârghiilor și instrumentelor economice stimulative sau coercitive;
• rezolvarea, pe niveluri de competență, a problemelor de mediu, în funcție de amploarea acestora;
• promovarea de acte normative armonizate cu reglementările europene și internaționale în domeniu;
• menținerea și ameliorarea calității mediului;
• reabilitarea zonelor afectate de poluare;
• educarea și conștientizarea publicului, precum și participarea acestuia în procesul de elaborare și aplicare a deciziilor privind mediul;
• înlăturarea cu prioritate a poluanților care periclitează nemijlocit și grav sănătatea oamenilor.

Art. 5. - Statul recunoaște oricărei persoane dreptul la un mediu sănătos și echilibrat ecologic, garantând în acest scop:
• accesul la informația privind mediul, cu respectarea condițiilor de confidențialitate prevăzute de legislația în vigoare;
a) dreptul de asociere în organizații pentru protecția mediului
b) dreptul de a fi consultat în procesul de luare a deciziilor privind dezvoltarea politicii și legislației de mediu, emiterea actelor de reglementare în domeniu, elaborarea planurilor și programelor;
c) dreptul de a se adresa, direct sau prin intermediul organizațiilor pentru protecția mediului, autorităților administrative și/sau judecătorești, după caz, în probleme de mediu, indiferent dacă s-a produs sau nu un prejudiciu;
d) dreptul la despăgubire pentru prejudiciul suferit.

Art. 6. - (1). Protecția mediului constituie obligația și responsabilitatea autorităților administrației publice centrale și locale, precum și a tuturor persoanelor fizice si juridice.

Art. 8. - (1). Autoritățile competente pentru protecția mediului, cu excepția Gărzii Naționale de Mediu și a structurilor subordonate acesteia, conduc procedura de reglementare și emit, după caz, acte de reglementare, în condițiile legii.

Art. 11. - (1). Solicitarea și obținerea acordului de mediu sunt obligatorii pentru proiecte publice ori private sau pentru modificarea ori extinderea activităților existente, care pot avea impact semnificativ asupra mediului.

Art. 12. - (1). Desfășurarea activităților existente precum și începerea activităților noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului se realizează numai în baza autorizației/autorizației integrate de mediu.

Art. 14. - (2). Funcționarea fără autorizație de mediu este interzisă pentru activitățile care fac obiectul procedurii de autorizare din punct de vedere al protecției mediului.

(4). Titularul activității are obligația de a informa autoritățile publice teritoriale competente pentru protecția mediului cu privire la rezultatele automonitorizării emisiilor de poluanți reglementați, precum și cu privire la accidente sau pericole de accidente.

Art. 17. - (1). În situația în care se decide revizuirea actelor de reglementare, autoritatea competentă poate solicita refacerea raportului de mediu, a raportului privind impactul asupra mediului sau a bilanțului de mediu, după caz.

(3). Acordul de mediu, autorizația de mediu și autorizația integrată de mediu se suspendă de catre autoritatea emitentă, pentru nerespectarea prevederilor acestora, după o notificare prealabilă prin care se poate acorda un termen de cel mult 60 de zile pentru îndeplinirea obligațiilor. Suspendarea se mentine până la eliminarea cauzelor, dar nu mai mult de 6 luni. Pe perioada suspendării, desfășurarea proiectului sau a activității este interzisă.

Art. 20. - (1). Autoritatea competentă pentru protecția mediului, împreună cu celelalte autorități ale administrației publice centrale și locale, după caz, asigură informarea, participarea publicului la deciziile privind activități specifice și accesul la justiție, în conformitate cu prevederile Convenției privind accesul la informație, participarea publicului la luarea deciziei și accesul la justiție în probleme de mediu, semnată la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificată prin Legea nr. 86/2000.

(3). Consultarea publicului este obligatorie în cazul procedurilor de emitere a actelor de reglementare, potrivit legislației în vigoare. Procedura de participare a publicului la luarea deciziei este stabilită prin acte normative specifice.

(6). Organizațiile neguvernamentale care promovează protecția mediului au drept la acțiune în justiție în probleme de mediu, având calitate procesuală activă în litigiile care au ca obiect protecția mediului.

Art. 58. - Persoanele fizice și juridice au următoarele obligații în domeniul protecției apelor:
• să nu deverseze în apele de suprafață, subterane și maritime ape uzate, fecaloid menajere, substanțe petroliere, substanțe prioritare/prioritar periculoase;
• să nu arunce și să nu depoziteze pe maluri, în albiile râurilor și în zonele umede și de coastă deșeuri de orice fel și să nu introduca în ape substante explozive, tensiune electrica, narcotice, substante prioritare/prioritar periculoase.

Art. 64. - Persoanele fizice și juridice au următoarele obligații în domeniu protecției atmosferei:
a) să respecte reglementările privind protecția atmosferei, adoptând măsuri tehnologice adecvate de reținere și neutralizare a poluanților atmosferici;

Art. 65. - Protecția solului, a subsolului și a ecosistemelor terestre, prin măsuri adecvate de gospodărire, conservare, organizare și amenajare a teritoriului, este obligatorie pentru toți deținătorii, cu orice titlu.

Art. 67. - Controlul respectării reglementărilor legale privind protecția, conservarea, amenajarea și folosirea judicioasă a solului, a subsolului și a ecosistemelor terestre se organizează și se exercită de autoritățile competente pentru protecția mediului, precum și, după caz, de alte autorități ale administrației publice competente, potrivit dispozitiilor legale.

Art. 68. - Deținătorii de terenuri, cu orice titlu, precum și orice persoană fizică sau juridică care desfășoara o activitate pe un teren, fără a avea un titlu juridic, au urmatoarele obligatii:
a) să prevină, pe baza reglementărilor în domeniu, deteriorarea calității mediului geologic;
• să informeze publicul asupra riscurilor generate de funcționarea sau existența obiectivelor cu risc pentru sănătatea populației și mediu;

Art. 94. - (1). Protecția mediului constituie o obligație a tuturor persoanelor fizice și juridice, în care scop:
• solicită și obtin actele de reglementare, potrivit prevederilor prezentei Legi și a legislației subsecvente;
• suportă costul pentru repararea prejudiciului și înlătură urmările produse de acesta, restabilind condițiile anterioare producerii prejudiciului, potrivit principiului "poluatorul plătește";
• asigură sisteme proprii de supraveghere a instalațiilor și proceselor tehnologice și pentru automonitorizarea emisiilor poluante;
• asigură evidența rezultatelor și raportează autorității competente pentru protecția mediului rezultatele automonitorizării emisiilor poluante, conform prevederilor actelor de reglementare;

(2). Persoanele fizice sau juridice care prospectează, explorează ori exploatează resursele solului și subsolului au următoarele obligații:
• să efectueze remedierea zonelor în care solul, subsolul și ecosistemele terestre au fost afectate;
• să anunțe autoritățile pentru protecția mediului sau, după caz, celelalte autorități competente, potrivit legii, despre orice situații accidentale care pun în pericol mediul și să acționeze pentru refacerea acestuia.

Art. 95. - (1). Răspunderea pentru prejudiciul adus mediului are caracter obiectiv, independent de culpă. În cazul pluralității autorilor, răspunderea este solidară.
(2). În mod excepțional, răspunderea poate fi și subiectivă pentru prejudiciile cauzate speciilor protejate și habitatelor naturale, conform reglementărilor specifice.

CAPITOLUL XV: Sancțiuni

Art. 96. - (1). Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 3.000 lei (RON) la 6.000 lei (RON), pentru persoane fizice, și de la 25.000 lei (RON) la 50.000 lei (RON), pentru persoane juridice, încălcarea urmatoarelor prevederi legale:

1. obligațiile persoanelor juridice de a realiza sisteme de automonitorizare și de a raporta autorității publice teritoriale de protecție a mediului rezultatele automonitorizării și/sau alte date solicitate, precum și accidentele și incidentele care pot conduce la pericole de accidente;

Pentru zona Izvoarele și pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist: Trebuie să se verifice existența tipurilor de sisteme de automonitorizare și ce informații au fost sau vor fi raportate autorităților pentru protecția mediului (mai ales pentru evidențierea microseismelor și a poluanțialor introduși în mediu);

2. obligațiile persoanelor juridice de a ține evidența strictă a substanțelor și preparatelor periculoase și de a furniza informațiile și datele cerute de autoritatea competentă pentru protecția mediului;

Pentru zona Izvoarele și pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist:

Trebuie să se verifice ce tipuri de substanțe periculoase se utilizează și ce descrieri au cerut autoritățile asupra riscului pe care acestea îl au asupra populației și mediului

3. obligația proprietarilor și deținătorilor de terenuri cu titlu sau fără titlu, de a preveni, pe baza reglementărilor în domeniu, deteriorarea calității mediului geologic;

Pentru zona Izvoarele și pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist:

Trebuie să se verifice ce au făcut sau ce vor face concret în acest domeniu

(2). Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), pentru persoane fizice, și de la 30.000 lei (RON) la 60.000 lei (RON), pentru persoane juridice, încălcarea următoarelor prevederi legale:
• obligația autorităților administrației publice locale de a informa publicul privind riscurile generate de funcționarea sau existența obiectivelor cu risc pentru mediu și sănătatea populației;

Pentru zona Izvoarele și pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist:

Trebuie să se verifice cum au făcut concret autoritățile publice locale aceste informări ale publicului și pe baza căror materiale oficiale
• obligațiile persoanelor fizice și juridice de a furniza și/sau utiliza informații corecte pentru elaborarea evaluarilor de mediu, evaluarilor impactului asupra mediului, a bilanțurilor de mediu și a rapoartelor de amplasament;

Pentru zona Izvoarele și pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist:

Trebuie să se verifice în memoriile tehnice și în rapoartele de mediu corectitudine informațiilor furnizate, constatându-se nu numai că există dezinformări, dar că se practică cu intenție omisiuni referitoare la unele activități și date informaționale

27. obligațiile persoanelor fizice și juridice, care prospectează, explorează sau exploatează resursele naturale, de a remedia zonele în care solul, subsolul și ecosistemele terestre au fost afectate;

Pentru zona Izvoarele și pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist:

Trebuie să se verifice în ce mod s-a făcut sau sunt prevăzute a se realiza remedierile în care solul, subsolul și ecosistemele terestre au fost sau vor fi afectate și dacă pentru aceste măsuri au fost prevăzute și cerute a se demonstra existența fondurilor necesare

(3). Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON), pentru persoane fizice, și de la 50.000 lei (RON) la 100.000 lei (RON), pentru persoane juridice, încălcarea următoarelor prevederi legale:
• obligația titularului de a notifica autoritatea competentă pentru protecția mediului când intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare sau cu privire la orice modificare a condițiilor care au stat la baza emiterii acestora, înainte de realizarea modificării
• obligațiile persoanelor fizice și juridice de a suporta costul pentru repararea unui prejudiciu și de a înlătura urmările produse de acesta, restabilind condițiile anterioare producerii prejudiciului, potrivit principiului "poluatorul plateste".

Pentru zona Izvoarele

Trebuie să se verifice în ce mod s-au făcut aceste notificări, ce prejudicii au fost constatate de către autoritatea de mediu și în ce fel au fost ele atribuite făptașului

15. obligația persoanelor fizice și juridice să nu deverseze în apele de suprafață sau subterane ape uzate, substante petroliere sau periculoase, ape care conțin substanțe periculoase.

Pentru zona Izvoarele și pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist: Trebuie să se verifice la nivelul autorităților de reglementare cum a fost posibil să se emită acorduri și/sau autorizații pentru activități la care titularul proiectului precizează că va deversa în subteran substanțe periculoase, activitate care constituie contravenție.

Art. 98. - (2). Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă penală de la 50.000 lei (RON) la 100.000 lei (RON) următoarele fapte, dacă au fost de natură să pună în pericol viața ori sănătatea umană, animală sau vegetală: prezentarea, în lucrările privind evaluarea de mediu, evaluarea impactului asupra mediului, a bilanțului de mediu sau a raportului de amplasament a unor concluzii și informații false;

(5). În situația în care infracțiunile au pus în pericol sănătatea sau integritatea corporală a unui numar mare de persoane, au avut vreuna dintre urmările prevăzute în art. 182 din Codul penal ori au cauzat o pagubă materială importantă, pedeapsa este închisoarea de la 3 la 10 ani și interzicerea unor drepturi, iar în cazul în care s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane ori pagube importante economiei naționale, pedeapsa este închisoarea de la 7 la 20 de ani și interzicerea unor drepturi.

(6). Tentativa se pedepsește.

Mircea Vintilescu

Potenţialele implicaţii tectonice şi hidrogeologice generate de exploatarea gazelor de şist

Stratul de roci în care se presupune existența gazelor de șist este constituit din mai multe pachete ale unor depozite sedimentare impermeabile, alcătuite dintr-o succesiune de roci compacte și foarte bine tectonizate, acestea fiind reprezentate în general din șisturi argiloase și argilo-grezoase. Peste aceste șisturi argiloase repauzează depozite sedimentare cu permeabilitate foarte mare, de tip fisural, constituite în principal din marno-calcare, calcare și dolomite, peste care repauzează alte tipuri de depozite permeabile poroase, constituite în principal din nisipuri, pietrișuri, nisipuri în amestec cu pietrișuri și bolovănișuri etc.

Această caracteristică stratigrafică a depozitelor sedimentare care repauzează peste pachetul gros de șisturi argiloase, permite atât fluidelor, cât și gazelor înmagazinate în aceste depozitele permeabile, să circule liber atât în plan vertical, cât și în plan orizontal, fără posibilități concrete de control și coordonare a condițiilor de migrare al acestora.

În condițiile în care se propune realizarea procesului de fracturare in-situ, adică de sfărâmare/fracturare a unui depozit de roci compacte și foarte bine tasate/tectonizate prin tehnologii mecanice (explozii directe în subteran), asociate cu metode hidraulice (injecții la presiuni foarte mari a unor diferite categorii de fluide), toate depozitele sedimentare care repauzează peste acestea, pot suferi deformări, putându-se modifica sistemul existent al diaclazelor și fisurilor existente în formațiunile carstice (calcaroase și grezoase), iar sistemele liniilor de falii intermediare și/sau generale pot cunoaște o reactivare și de aici o nouă dinamică ce pot genera o neotectonică zonală foarte activă.

Fracturarea în subteran a acestor depozite de roci compacte foarte bine tectonizate (șisturi argiloase și/sau argilo-grezoase), reprezintă un procedeu ce nu poate fi controlat sub aspectul producerii deformărilor în stratele superficiale din coperiș și mai ales nici în interiorul stratului care face obiectul posibilei explorări/exploatări a gazelor de șist. Procesul de sfărâmare și dislocare al rocilor componente acestor depozite de roci șistuase prin procese de fracturare mecanică și combinate cu fracturarea hidraulică, presupune formarea unor cavități și fisuri în aceste roci compacte, fenomen care se amplifică și prin scoaterea la zi a unor volume foarte mari de rocă sfărâmată din stratul mamă, cu scopul de asigurare a unui sistem permeabil cât mai bun în aceste roci care la originea lor sunt roci impermeabile, astfel încât să se poată asigura migrarea lesnicioasă a eventualelor gaze de șist spre gura de sondă receptoare. Prin aplicarea acestor proceduri mixte de fracturare mecanică și hidraulică a depozitelor de roci șistuase, se poate anticipa ca sigur o posibilă migrare a gazelor de șist și a fluidelor contaminate folosite la procedeele de sfărâmare/fisurare al rocilor spre zonele superficiale prin tot sistemul de diaclaze și fisuri existent, fisuri care se vor dezvolta continuu, într-un mod ce nu poate fi controlat, anticipat și nici cuantificat.

În aceste condiții se pune întrebarea firească: ”ce garanții pot da cei care doresc exploatarea acestor resurse neregenerabile și mai ales, cine își asumă responsabilitatea reală și nu declarativă, pentru a se preîntâmpina agravarea pagubelor generate de intensificarea activităților seismice zonale, apoi de contaminarea ireversibilă a rocilor sedimentare superficiale și mai ales a acviferelor pe care acestea le înglobează”? Toate aceste elemente de risc pot avea repercusiuni deosebit de grave asupra vieții, sănătății, libertății și mai ales asupra condițiilor de trai ale populației, pot afecta stabilitatea cantitativă și calitativă a apelor subterane, a condițiilor de migrare a apei din acviferele și chiar a stabilității tectonice a arealelor supuse proceselor de fracturare mecanică și hidraulică.

În mod cert, prin condițiile litologice existente în zonele propuse pentru efectuarea testelor de explorare/exploatare a gazelor de șist, nu pot fi date nici un fel de garanții din partea unor autorități care se pretind responsabile, garanții care să preîntâmpine procesul de poluare a acviferelor, mai ales că în aceste zone s-a identificat un mare deficit al resurselor de apă care sunt destinate consumului prioritar al populației. Procesul de identificare a prezenței gazului de șist în formațiunile acestea de tip compact și bine tectonizate prin executarea unor foraje de explorare se poate face și fără a genera operațiuni de fracturare mecanică și hidraulică în stratul cu șisturi argiloase sau argilo-grezoase. Astfel, eșantioanele de carote care se pot obținute în timpul forării găurii de sondă pentru forajul vertical, în condițiile în care se utilizează tehnici de forare corespunzătoare, pot să furnizeze suficiente date necesare acestui proces de cunoaștere a condițiilor de zăcământ pentru aceste categorii de resurse considerate potențial energetice. În aceste condiții se poate aprecia că explorarea depozitelor de șisturi argiloase, în care se propune generarea proceselor de fracturare mecanică și hidraulică in-situ, la care se vor folosi și diferite substanțe chimice cu proprietăți deosebit de toxice pentru om și mediu, proces care se propune a se continua și cu o exploatare incipientă a gazului de șist, este total neindicată și de neacceptat.

Această tehnologie poate genera o contaminarea ireversibilă a resurselor de apă subterane de interes local și regional, proces care va scoate aceste resurse de apă definitiv din bilanțul rezervelor strategice de apă ale zonelor investigate, atât pe mari suprafețe ce nu pot fi estimate ca arie de desfășurare în spațiu, cât și în profunzimea mediului geologic în care sunt cantonate. Pierderea ireversibilă a resurselor de apă destinate prioritar consumului uman din zonele care vor fi supuse investigărilor de acest tip, nu poate constitui un argument în favoarea obținerii unei parțiale independențe energetice, întrucât asigurarea necesarului de apă în zonele afectate ar costa mul mai mult comparativ cu beneficiul relativ redus adus de exploatarea gazelor de șist.

Riscurile potențiale privind stabilitatea tectonică atât zonală cât mai ales regională care pot apărea în urma procesului de sfărâmare/fisurare/dislocare in-situ al unor pachete groase de sute de metrii de roci șistuase foarte bine tectonizate, impune din partea autorităților responsabile cu reglementare promovării acestor categorii de investiții o atitudine de maximă prudență în executarea forajelor de explorare, acestea necesitând a fi investigate într-o primă etapă fără aplicarea nici unui proces de fracturare (mecanică și/sau hidraulică), respectiv numai pe eșantioanele de carote care se vor colecta din activitatea de executare a forajului vertical.

Pe baza acestor date se va putea executa un studiu geologic de amănunt privind condițiile de risc atât tectonic cât și hidrogeologic, în baza căruia se va putea stabili fie continuarea, fie oprirea executării viitoarelor foraje orizontale. Este necesar ca acest studiu de risc să ia în considerare și să analizeze cu maximă responsabilitate situația post-exploatare, respectiv când se vor opri exploatările gazelor de șist, dar întregul deranjament produs în interiorul depozitelor purtătoare de șisturi argiloase este posibil să se amplifice și să genereze o neotectonică zonală și regională foarte activă și total nespecifică pentru structura geologică supusă acestui experiment.

Pentru luarea deciziilor finale privitor la modalitățile de continuare a procesului de explorare în toate spațiile concesionate în vederea explorării unor resurse de interes pentru exploatarea gazelor de șist, este necesar asigurarea unei largi dezbateri publice cu participarea unor colective mixte de specialiști din diferite domenii (geologi, hidrogeologi, specialiști în tehnologia forajului de mare adâncime, specialiști în diferite probleme de protecție a mediului înconjurător etc.), a publicului interesat, cât mai ales a comunității locale atât din localitățile nominalizate, cât și din zonele învecinate acestora.

Menționăm că viața, sănătatea, libertatea, dreptul la proprietate și dreptul la bunăstare pentru populația din aceste zone în care se propune începerea operațiunilor de explorare/exploatare a gazelor de șist, reprezintă drepturi fundamentale ale omului care nu pot fi încălcate de nimeni, indiferent sub ce motivație se încearcă a se argumenta oportunitatea promovării acestui gen de investiții.

Toate aceste drepturi fundamentale ale cetățeanului român sunt foarte clar specificate atât în Constituția României, cât și în legile organice și ordinare care reglementează protecția mediului înconjurător în România. Atragem pe această cale atenția tuturor autorităților, indiferent de modul ierarhic de poziționare al lor că încălcarea acestor drepturi va atrage după sine, nu numai răspunderea penală, dar și pecuniară, mai ales în situația producerii unor prejudicii cu atingeri directe la viața, sănătatea sau asupra bunurilor materiale ale populației din zonele în care s-au emis acte de reglementare cu încălcarea gravă a prevederilor din legislația româna aflată încă în vigoare.

Mircea Vintilescu

Descrierea succintă a condiţiilor stratigrafice şi de zăcământ a şisturilor argiloase şi argilo-grezoase siluriene din zona localităţii Costineşti, judeţul Constanţa

Dacă în zona sudică a Dobrogei, respectiv în raza localității Vama Veche, straturile de șisturi argiloase și argilo-grezoase siluriene care fac obiectul unor posibile explorări și/sau exploatări a gazelor de șist, pot avea grosimi de peste 700 m, acestea se găsesc la adâncimi maxime de circa 2.350 m sub nivelul solului. În zona Costinești aceste straturi se află la adâncimi mult mai mici de circa 400 m sub nivelul solului. Această diferență de circa 2.000 m între poziționarea stratigrafică a acestui depozit silurian dintre cele două localități Vama Veche și Costinești se explică prin existența macrofaliei Pecineaga-Camena, falie care a favorizat formarea acestei formațiuni de tip horst al Dobrogei de Sud.

Interesant este că peste aceste depozite siluriene din zona Vama Veche, repauzează depozite sedimentare permeabile devoniene, constituite în principal din marno-calcare și argile negre cu grosimi de circa 845 m, apoi repauzează depozite jurasice constituite din dolomite cu intercalații de calcare ce pot avea grosimi de circa 435 m, peste care repauzează depozite cretacice și neogene de natură sedimentară poroasă și carstice, acestea însumând grosimi maxime de circa 1.000 m.

În zona Costinești, peste depozitele siluriene care pot face obiectul exploatării gazelor de șist, lipsesc depozitele sedimentare devoniene și jurasice (care au în zona Vama Veche circa 1.280 m grosime), repauzând direct depozitele sedimentare permeabile constituite din calcare și marno-calcare, nisipuri și gresii glauconitice, gresii calcaroase glauconitice feldspatice și cretă cu silexuri, toate aceste depozite însumând o grosime maximă probabilă de circa 300 m, peste care repauzează tot depozite sedimentare permeabile neogene.

În condițiile în care se propune realizarea procesului de fracturare a depozitelor siluriene, toate depozitele sedimentare situate în coperișul acestora, respectiv care repauzează peste șisturile argiloase siluriene, pot suferi deformări, putându-se modifica sistemul existent al diaclazelor și fisurilor existente în formațiunile calcaroase și grezoase, iar sistemele liniilor de falii intermediare și/sau generale pot cunoaște o nouă dinamică ce pot genera reactivarea unor elemente de neotectonică zonală. Fracturarea șisturilor argiloase și argilo-grezoase reprezintă un procedeu ce nu poate fi controlat sub aspectul producerii deformărilor în stratele superficiale din coperișul lor și nici în interiorul acestui strat care face obiectul posibilei explorări a prezenței gazelor de șist. Sigur că se poate anticipa producerea unei sfărâmări a rocilor foarte bine tectonizate care sunt componente stratului de șisturi argiloase siluriene și prin aceasta generarea unui sistem de permeabilizare a acestui pachet gros de șisturi argiloase siluriene, concomitent cu mărirea gradului de permeabilitate a stratelor sedimentare superficiale care repauzează direct peste acest depozit silurian. În aceste condiții se poate anticipa o posibilă migrare nu numai a gazelor de șist spre straturile de roci superficiale care repauzează peste șisturile argiloase, proces care se va produce prin tot sistemul de diaclaze și fisuri existente atât în prezent, dar care se vor dezvolta continuu într-un mod ce nu poate fi controlat și nici măcar posibil de anticipat, cât mai ales al fluidelor intens contaminate care for fi utilizate în procesul de fracturare hidraulică, proces care presupune injectarea lor în subteran la presiuni foarte mari de sute sau chiar mii de atmosfere.

În aceste condiții se pune întrebarea ce garanții se pot asigura pentru a se preîntâmpina contaminarea rocilor sedimentare superficiale și chiar al acviferelor pe care aceste medii permeabile le înglobează, acestea putând avea repercursiuni deosebit de grave asupra stabilității calitative a apelor subterane, a condițiilor de migrare a apei prin acviferele existente și chiar a stabilității tectonice a arealelor supuse proceselor de fracturare mecanică și hidraulică. Explorarea prezenței gazului de șist în formațiunile siluriene prin foraje, se poate face și fără a genera operațiuni de fracturare mecanică și hidraulică în strat, respectiv eșantioanele de carote care se pot extrage în timpul forării putând să furnizeze datele necesare acestui proces de cunoaștere atât a prezenței gazelor de șist, cât și a condițiilor de zăcământ existente în șisturile siluriene.

În condițiile stratigrafice descrise pe baza informațiilor din forajele executate în zonă și meționate în documentațiile bibliografice ale geologiei zonei Dobrogea de Sud începând cu anul 1953 și până în prezent, inclusiv pentru zona Costinești, se poate aprecia că explorarea depozitelor siluriene constituite din șisturi argiloase detritice, străbătute de numeroase diaclaze, în care se propune generarea proceselor de fracturare atât mecanică (prin explozii succesive), cât și prin procese hidraulice, la care se vor folosi diferite substanțe chimice cu proprietăți toxice și nocive, proces care se propune a se continua și cu o exploatare incipientă a gazului de șist, este total neindicată întrucât pot genera riscuri de instabilitate tectonică greu de cuantificat atât în timpul proceselor de explorare, de exploatare, cât mai ales după finalizarea tuturor operațiunilor de exploatare.

Adâncimea mică de pozare în subteran a formațiunilor siluriene în zona Costinești, asociat cu prezența în imediata apropiere a bazinului maritim cu apă sărată, pot genera contaminarea ireversibilă a resurselor de apă subterane pozate în formațiunile carstice, proces care va scoate definitiv și ireversibil aceste resurse de apă din bilanțul rezervelor strategice atât ale zonei, cât și ale României, pe suprafețe ce nu pot fi estimate ca arie de desfășurare atât în spațiu, cât și în profunzime. Riscurile potențiale care pot apărea, impun adoptarea unor atitudini de maximă de precauție și mai ales de prudență în executarea forajelor de explorare, acestea necesitând a fi investigate într-o primă etapă fără aplicarea procesului de fracturare, respectiv numai pe eșantioanele de carote care se vor colecta din activitatea de executare a forajului vertical.

Pe baza acestor date se va putea executa un studiu geologic de amănunt privind condițiile de risc geologic și mai ales tectonic în continuarea executării viitoarelor foraje orizontale și eventual al condițiilor de executare a operațiunilor de fracturare a depozitelor siluriene, în condiții de maximă siguranță pentru stabilitatea stratelor permeabile care repauzează la partea superioară a zăcământului gazelor de șist.

În concluzie, propunem să se înceapă procesul de explorare numai cu etapa de executare a forajului vertical, iar în funcție de rezultatele obținute la această fază de explorare să se treacă sau nu, în funcție de datele obținute la prima fază de investigare, la o eventuală executare și a forajelor orizontale, această decizie putând fi luată numai după ce s-au efectuat simulări privind sistemul de poziționare al acestora în masa depozitului silurian, concomitent cu evaluarea potențialului de fracturare al șisturilor argiloase sau argilo-grezoase fără a afecta stabilitatea stratelor sedimentare situate în coperișul depozitului investigat.

Pentru luarea deciziilor finale privitor la modalitățile de continuare a procesului de explorare al acestor formațiuni geologice este necesar asigurarea unei largi dezbateri publice cu participarea atât a unor grupe mixte de specialiști din diferite domenii de activitate (ex. geologi, seismologi, hidrogeologi, specialiști în tehnologia forajelor, specialiști în protecția mediului etc.), a publicului interesat, cât mai ales a comunității locale din localitatea Costinești și din zonele învecinate.

Mircea Vintilescu

Un jurământ politic

Un vechi proverb care sună și a legământ, născut din spiritul revoluționar al unui luptător ce se dorea a fi lider, suna cam așa:

”Dacă mă implic și lupt pentru binele vostru – URMAȚI-MĂ!
Dacă voi fi omorât pentru că lupt pentru așa ceva – RĂZBUNAȚI-MĂ!
Iar dacă voi trăda sau mă voi răzgândi – OMORÂȚI-MĂ!”.

În politica noastră românească mulți s-au implicat și au avut și chiar mai au veleități de lideri sau de fruntași ai partidelor care vin cu multă nonșalanță în fața cetățenilor să ceară votul pentru a ocupa înalta funcție de DEMNITAR. Ei se adresează alegătorilor cu mult entuziasm promițând vrute și nevrute, se angajează să facă și să dreagă ce alții nu au făcut și puteau să facă. Dar în momentul în care ajung să-și atingă scopul, adică să fie aleși, întorc repede foaia și fac taman invers.

Cam așa au procedat toți liderii politici de până astăzi, inclusiv cei din USL, cu toate că au jurat chiar și cu mâna pe Biblie și pe Constituția României, lucru care îi dezonorează total.

Pentru ca electoratul să nu mai aibă parte de aceste minciuni sau promisiuni fără acoperire, propun ca acest proverb să constituie pentru toți cei care ne cer votul, să devină JURĂMÂNTUL-LEGĂMÂNT FAȚĂ DE ELECTORAT.

Mircea Vintilescu

Ce-am avut şi ce-am pierdut…

Încă o dovadă privitoare la cu se ocupă politicienii români şi în fapt de ce fac ei politica (nici vorbă pentru ţară sau popor). Încă o dovadă că economia este de jaf, nu de piaţă. O parte pozitivă este că totuşi, pe ici pe colo, mai sunt instituţii ale statului care-şi fac treaba... Dar vai, vine a treia putere în stat şi nu ia în considerare dovezile pe care le aduc instituţiile statului.

Recent. sindicatul a iniţiat un proces pentru un al 13-lea salariu prevăzut în Legea nr. 330/2009, dar abrogată de Legea nr. 284/2010. S-a intervenit cu procedura aia în interesul legii să nu se mai judece. La fel s-a întamplat cu tăierea a 25%!?!?. La fel s-a intamplat cu nişte sporuri prevăzute în Legea nr. 188/1999 pentru funcţionarii publici (măcar aici unii au apucat să ia ceva înapoi). Numai la aceste retrocedări (care deja nu înteleg de ce nu se dau şi urmaşilor lui Ştefan cel Mare, ai lui Mircea cel Bătrân, ce să mai zicem de Decebal) a treia putere a statului nu mai intervine în ienteresul legii.

Deci economia de piaţă este în favoarea şmenarilor, statul de drept nu numai că este strâmb, s-a chircit total. Politica se face pentru mafioţi nu pentru popor. Democraţia este stabilită de Barosso, Merkel şi de functionăraşul din SUA. Rezervele şi bogăţiile subterane ale Statului (cică ale poporului conform Constituţiei) se dau aprope pe gratis. Poporul suveran devine din ce în ce mai sărac (eventual iobag şi sclav). Minciuna este o virtute prin care o campanie electorală nu are farmec. Mişcările de stradă, fie ale sindicatelor, fie a societăţii civile cică, sunt finanţate, dar nu creşte PIB-ul deloc cu atâtea finanţări. Avem cel mai mare export ca valoare absolută din istoria Romanie, dar din salariul minim deabia se plăteşte întreţinerea. Avem şi cel mai mare PIB din istoria României cu doar 5 milioane de angajaţi oficiali (nu peste 10 milioane) dar cu cel mai mic salariu din UE. Proprietate este garantată de Stat, dar sunt din ce în ce mai mulţi pe stradă şi fără casă. Avem libertatea să călătorim în UE cu buletinul, dar românii nu-şi mai fac concediul nici măcar un weekend în "grădinile Carpaţilor". Avem libertatea de exprimare şi noi şi mass media, dar nu mai sunt urechi să asculte. Avem două guverne (cel oficial şi cel din umbra închisorilor) dar nu mai suntem guvernaţi. Avem preşedinte ales de popor, demis de acelaşi popor, însă nu ştim pe cine slujeşte. Vrem independenţa energetică dar nu mai avem independenţa României. Avem drepturi care se prescriu (alocaţia copiilor), avem sistemul de pensii pe principiul contributivităţii dar nu-ţi ia nimeni în calcul decât contribuţia din salariul permanent. Băieţii deştepţi înseamnă cu totul altceva decât ştiam. Avem demnitari (şi functionari publici) care depun jurământ pentru ţară şi properitatea ei, dar se îmbogăţesc individual. Avem şi o salarizare unitară, dar omul cu facultate dintr-o instituţie are salariul mai mic decât omul fără facultate dintr-o altă instituţie. Avem din ce în ce mai mulţi oameni cu diplome, dar cu salariul de muncitori necalificaţi. Avem tratate internaţionale angajate pe care trebuie să le respectăm, dar nu se respectă partea cu vânzarea patrimoniului şi proprietăţii statului (vezi Acordul cu FMI, BM & CE, dar şi altele). Avem 20 miliarde de euro datorii, dar nu a răsărit nici măcar un nou palat al poporului, ce să mai vorbim de locuri de muncă, dar nu avem "curioşi" care să afle pe ce s-au dus banii (mai ales cei de la BNR). Aoleu… uitam esenţialul: avem şi Banca Naţională a României care nu este a României, ca să nu mai zic că avem şi cea mai mare rezervă valutară a României din istoria ţării, care nu mai înţelege nimeni a cui este, si încă zeci de atâtea şi atâtea câte avem, dar nu avem....

Măi fraţilor, eu cred că a venit timpul să schimbăm măcar Dicţionarul Explicativ al Limbii Române (dacă altceva nu suntem în stare să schimbăm) !?!?!?!?!

Mircea Ionescu

Legea apelor nr. 107 din 25 septembrie 1996

CE AU FĂCUT AUTORITĂȚILE PLĂTITE DE CETĂȚEAN
ȘI CE TREBUIE SĂ FACĂ SOCIETATEA CIVILĂ

LEGEA APELOR Nr. 107 din 25 septembrie 1996

Forma sintetică la data 27 ianuarie 2014. Acest act a fost creat utilizând tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci înregistrate ale Wolters Kluwer.

CAPITOLUL VI: Sancțiuni
Art. 86. - Încălcarea dispozițiilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravențională sau penală, după caz.

Art. 87. - Constituie contravenții în domeniul apelor următoarele fapte, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni:
...
4. evacuarea sau injectarea de ape uzate, precum și descărcarea de reziduuri și orice alte materiale în resursele de apă (inclusiv în apele subterane), fără respectarea prevederilor avizului sau a autorizației de gospodărire a apelor;

Pentru zona Izvoarele

Trebuie să se verifice dacă firmele care execută lucrări de exploatare hidrocarburi din zona Izvoarele jud. Galați au solicitat și au primit aviz și/sau autorizație de gospodărire a apelor pentru injecția de fluide pentru revitalizarea zăcămintelor exploatabile și ce condiții au fost puse de autoritățile competente în aceste acte de reglementare.

29. inexistența planurilor de apărare împotriva inundațiilor, fenomenelor meteorologice periculoase și accidentelor la construcții hidrotehnice și a planurilor de prevenire și combatere a poluărilor accidentale la nivel de comună, oraș, municipiu, județ, sistem hidrotehnic și bazin hidrografic, precum și nerespectarea prevederilor acestora;

Pentru zona Izvoarele

Trebuie să se verifice dacă Primăria la care este arondată localitatea/satul Izvoarele posedă asemenea documente, cine le-a elaborat și cum au fost ele utilizate.

41. inexistența sau nefuncționarea puțurilor de observație și control pentru urmărirea poluării apelor subterane, datorită apelor uzate rezultate din activitatea proprie;

42. inexistența dispozitivelor sau a aparaturii de măsură și control al debitelor de apă captate sau evacuate;

Pentru zona Izvoarele

Trebuie să se verifice dacă la Schela de extracție a zăcămintelor de hidrocarburi există și funcționează asemenea dispozitive și dacă da, care a fost și este fluxul informațional de date și cum a fost el utilizat. O atenție deosebită trebuie să se acorde asupra modului cum s-a făcut de către autoritățile competente monitorizarea sub aspect cantitativ și calitativ a fluidelor injectate în unele sonde.

48. autorizarea lucrărilor prevazute la art. 48 fără a fi îndeplinite condițiile pentru prevenirea poluării apelor, conform prevederilor legale în vigoare, sau retragerea nejustificată a autorizației de gospodărire a apelor;

Conținutul articolului 48 din această Lege:

Art. 48. - (1). Lucrările care se construiesc pe ape sau care au legătură cu apele sunt:
c) lucrări, construcții și instalații pentru protecția calității apelor sau care influențează calitatea apelor: lucrări de canalizare și evacuare a apelor uzate, stații și instalații de prelucrare a calității apelor, injecții de ape în subteran, alte asemenea lucrări;
g) depozite de deșeuri menajere și industriale: iazuri de decantare, halde de steril, zguri și cenuși, șlamuri, nămoluri și altele asemenea;
j) lucrări de prospecțiuni, de explorare/exploatare prin foraje terestre sau maritime, instalații hidrometrice, borne topo-hidrografice și alte lucrări de studii de teren în legătură cu apele;
m) injectarea în structurile din care au provenit sau în formațiunile geologice care, din motive naturale, sunt permanent improprii pentru alte scopuri a apelor de zăcământ de la schelele de extracție, fără a produce poluarea straturilor de ape subterane traversate;
n) planuri de amenajare a teritoriului, planuri de urbanism general, zonal și de detaliu.
(2). Documentațiile elaborate pentru lucrările prevăzute la alin. (1) trebuie să ofere securitatea necesară, să răspundă normativelor și prescripțiilor tehnice, având în vedere interesele protecției mediului și amplasamentelor.]

Pentru zona Izvoarele

Trebuie să se verifice dacă organul de reglementare competent a emis autorizația de gospodărire a apelor și conținutul acesteia pentru injecția de ape de zăcământ în subteran și pentru modul cum sunt amenajate și exploatate depozitele (batalurile) pentru stocarea noroiului de foraj, a detritusului rezultat de la forare și a fluidelor de zăcământ acumulate și dacă aceste obiective sunt în concordanță cu planurile de amenajarea teritoriului și mai ales pe ce bază s-a evaluat că aceste lucrări oferă securitatea necesară fără a pune în pericol de poluare/contaminare componenții și subcomponenții mediului înconjurător atât din incinta amplasamentului instalațiilor cât mai ales din afara lui, cât și viața, sănătatea și bunurile materiale ale populației din vecinătatea acestor instalații. Pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist: Trebuie să se verifice dacă organul de reglementare competent a emis acordul de mediu și de gospodărire a apelor, inclusiv conținutul acestora pentru injecția de fluide în subteran, pentru modul cum vor fi amenajate și exploatate depozitele (batalurile sau habele) pentru stocarea noroiului de foraj, a detritusului rezultat de la forare, a fluidelor și substanțelor chimice prioritar periculoase care urmează a fi utilizate, ce cantități și rețete de fluid au fost permise a se injecta, dacă aceste obiective sunt în concordanță cu planurile de amenajarea teritoriului și mai ales pe ce bază s-a evaluat că aceste lucrări oferă securitatea necesară fără a pune în pericol de poluare/contaminare componenții și subcomponenții mediului înconjurător atât din incinta amplasamentului instalațiilor cât mai ales din afara lui, cât și viața, sănătatea și bunurile materiale ale populației din vecinătatea acestor instalații de foraj.

57. nealocarea de către autoritățile centrale și locale în prevederile bugetare a sumelor necesare asigurării stocului, precum și neasigurarea stocului de materiale de intervenție, mijloacelor mecanice și de transport pentru apărarea împotriva inundațiilor, fenomenelor meteorologice periculoase, accidentelor la construcțiile hidrotehnice și intervenții în cazul poluărilor accidentale;

Pentru zona Izvoarele

Trebuie să se verifice dacă Primăria a prevăzut aceste fonduri și cum le-a utilizat. Pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist: Trebuie să se verifice dacă primările din localitățile nominalizate au prevăzut constituirea acestor fonduri.

Art. 88. - (1). Contravențiile prevăzute la art. 87, săvârșite de persoanele fizice și juridice, se sancționează după cum urmează:
a) cu amendă de la 75.000 lei la 80.000 lei, pentru persoane juridice, și cu amendă de la 25.000 lei la 30.000 lei, pentru persoane fizice, faptele prevăzute la art. 87 pct. 5), 6), 9), 11)-18), 21)-23), 28), 30), 34), 35), 52), 54), 56) și 58)-64);
b) cu amendă de la 35.000 lei la 40.000 lei, pentru persoane juridice, și cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, pentru persoane fizice, faptele prevăzute la art. 87 pct. 1)-4), 7), 10), 24)-27), 29), 31), 32), 39)-41), 43)-51) și 55);
c) cu amendă de la 25.000 lei la 30.000 lei, pentru persoane juridice, și cu amendă de la 6.500 lei la 7.000 lei, pentru persoane fizice, faptele prevăzute la art. 87 pct. 8), 19), 20), 33), 36)-38), 42), 53) si 57).

Pentru zona Izvoarele

Trebuie să se verifice dacă organul de reglementare competent a făcut aceste constatări, dacă a aplicat sancțiunile impuse de lege, iar dacă nu, trebuie învinuit și acuzat de favorizarea infractorului.

Art. 90. - Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 88 se fac de către:
a) inspectorii din Administrația Națională "Apele Române";
b) directorul general al Administrației Naționale «Apele Române», directorii direcțiilor de ape, precum și salariații împuterniciți de aceștia;
c) alte persoane împuternicite de conducerea autorității publice centrale din domeniul apelor;
d) comisarii Gărzii de Mediu.

Art. 92. - (1). Evacuarea, aruncarea sau injectarea în apele de suprafață și subterane, în apele maritime interioare sau în apele mării teritoriale de ape uzate, deșeuri, reziduuri sau produse de orice fel, care conțin substanțe, bacterii sau microbi în cantitate sau concentrație care poate schimba caracteristicile apei, punând în pericol viața, sănătatea și integritatea corporală a persoanelor, viața animalelor, mediul înconjurător, producția agricolă sau industrială ori fondul piscicol, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la un an la 5 ani.
(2). Cu pedeapsa prevăzută la alin. (1) se sancționează și următoarele fapte:
a) poluarea, în orice mod, a resurselor de apă, dacă are un caracter sistematic și produce daune utilizatorilor de apă din aval;
(4). Săvârșirea din culpă a faptelor prevazute la alin. (1) și (2) se pedepsește cu închisoare de la un an la 3 ani sau cu amendă de la 40.000 lei (RON) la 70.000 lei (RON), iar a faptelor prevazute la alin. (3), cu închisoare de la 6 luni la un an sau cu amendă de la 20.000 lei (RON) la 35.000 lei (RON).
(5). Dacă faptele prevazute la alin. (1)-(3) au avut ca urmare vătămarea corporală gravă a unei persoane, au pus în pericol sănătatea ori integritatea corporală a unui număr mare de persoane sau au cauzat o pagubă materială importantă, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 10 ani și interzicerea unor drepturi.
(6). Dacă faptele prevăzute la alin. (1)-(3) au avut ca urmare moartea uneia sau mai multor persoane, otrăvirea în masă a populației, provocarea de epidemii sau o paguba importanta economiei naționale, pedeapsa este închisoarea de la 15 la 20 de ani și interzicerea unor drepturi.
(7). Tentativa la infracțiunile prevăzute în alin. (1)-(3) se pedepsește.

Art. 94. - Restrângerea utilizării apei potabile pentru populație în folosul altor activități sau depășirea cantității de apă alocate, dacă are un caracter sistematic ori a produs o perturbare în activitatea unei unități de ocrotire socială sau a cauzat neajunsuri în alimentarea cu apă a populației, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la un an la 3 ani ori cu amendă de la 35.000 lei (RON) la 60.000 lei (RON).

Art. 106. – Infracțiunile prevăzute de prezenta lege se constată de către organele abilitate, precum și de către personalul prevazut la art. 90, care înaintează actul de constatare la organul local de cercetare penală.

Pentru zonele în care s-au emis acte de reglementare pentru trecerea la explorarea gazelor de șist: Trebuie să se verifice ce acte de reglementare au fost emise și de către ce organ competent, iar dacă aceste acte de reglementare s-au emis (notificări, acord de mediu sau acord/aviz de gospodărire a apelor), organul emitent trebuie învinuit și acuzat de favorizarea infractorului pentru încălcare prevederilor legale, cu posibilitatea comiterii de infracțiuni grave la Legea mediului și Legea apelor de către cei care au solicitat și primit aceste acte de reglementare.

Mircea Vintilescu

Demos vs. Kratos

Când în decursul vieții ai ocazia să cunoști pe propria-ți piele cum este să trăiești experiența vieții sub două sisteme de organizare socială la nivel politic, ambele aflate în poziție total antagonică față de cealaltă, te poți considera norocos că ai supraviețuit, sau că, în cel mai fericit caz, n-ai luat-o razna.

Dictatura reprezintă o formă meschină de înțelegere a necesităților colective, argumentată prin ”bune intenții” de a pune lucrurile la punct,indiferent de numărul de voci ce s-ar opune acestora.

Democrația, așa cum ne-a fost zugrăvită nouă la ieșirea din totalitarism, reprezintă expresia absolută a libertăților individului, dar și a poporului în ansamblu. Pe scurt, fiecare are voie să facă orice.

Cum au fost înțelese ele, luate separat, s-a văzut: în urma uneia dintre ele s-a născut o revoluție, iar în urma celei de-a doua s-a născut o elită de penali.

Ceea ce nu s-a înțeles prea bine despre cea de-a doua, este faptul că ea ne-a fost prezentată într-o formă incompletă. În mod normal definiția Democrației ar fi trebuit să sune așa:

Faci ce vrei, DAR PLĂTEȘTI PENTRU CEEA CE FACI.

Dacă am fi avut această definiție clară în minte, poate astăzi n-am fi ajuns într-un asemenea hal de degradare a poporului român.

DEMOS vs. KRATOS<br /><br /> Când în decursul vieții ai ocazia să cunoști pe propria-ți piele cum este să trăiești experiența vieții sub două sisteme de organizare socială la nivel politic, ambele aflate în poziție total antagonică față de cealaltă, te poți considera norocos că ai supraviețuit, sau că, în cel mai fericit caz, n-ai luat-o razna. <br /> Dictatura reprezintă o formă meschină de înțelegere a necesităților colective, argumentată prin ”bune intenții” de a pune lucrurile la punct, indiferent de numărul de voci ce s-ar opune acestora.<br /> Democrația, așa cum ne-a fost zugrăvită nouă la ieșirea din totalitarism, reprezintă expresia absolută a libertăților individului, dar și a poporului în ansamblu. Pe scurt, fiecare are voie să facă orice.<br /> Cum au fost înțelese ele, luate separat, s-a văzut: în urma uneia dintre ele s-a născut o revoluție, iar în urma celei de-a doua s-a născut o elită de penali.<br /> Ceea ce nu s-a înțeles prea bine despre cea de-a doua, este faptul că ea ne-a fost prezentată într-o formă incompletă. În mod normal definiția Democrației ar fi trebuit să sune așa:<br /> Faci ce vrei, DAR PLĂTEȘTI PENTRU CEEA CE FACI.<br /> Dacă am fi avut această definiție clară în minte, poate astăzi n-am fi ajuns într-un asemenea hal de degradare a poporului român.

Dumitru Zburlea

Investiţii “serioase”

De câteva zile văd că parlamentarii şi guvernanţii tot vorbesc despre necesitatea trecerii la investiţii ”serioase” în domeniul mineritului. Vor să ne pregătească ca să acceptăm deciziile pe care urmează se le ia în acest domeniu, referitor la impunerea prin lege a acestor acte exploatare barbară a resurselor neregenerabile ale României. Dacă Guvernul şi  Parlamentul României este în stare să răspundă la câteva întrebări pot spune că şi eu mă solidarizez cu această decizie:

1. Poate defini Guvernul şi Parlamentul ce înseamnă protecţia mediului înconjurător în România? (în mod sigur NU).
2. Ştie Guvernul şi Parlamentul care sunt principiile fundamentale din domeniul protecţiei mediului înconjurător? (în mod cert NU). În condiţiile în care nu au habar de aceste probleme mă întreb în ce calitate se implică să reglementeze şi mai ales să ia asemenea decizii ? (probabil în calitate de IRESPONSABILI).
3. Să presupunem că dacă mâine se descoperă existenţa unor mari cantităţi de aur în fiecare din cei doi rinichi ai tuturor membrilor guvernului şi ai parlamentului, dar şi în rinichii rudelor apropiate lor, ar accepta dânşii să extragă aceste bogăţii prin extirparea rinichilor, ei urmând a fi conectaţi la aparate de supravieţuire?

images

images (1)

Iată de ce consider că afirmaţiile făcute în legătură cu Roşia Montană şi mai ales cu gazele de şist de către personalul IRESPONSABIL al celor două instituţii sunt lipsite de sens, de responsabilitate şi mai ales de consistenţă.

Faţă de acest adevăr cred că sunt îndreptăţit să spun un NU CATEGORIC acestor acţiuni guvernamentale şi parlamentare ce au un efect cert criminal asupra populaţiei.

Mircea Vintilescu

Papa Francisc şi gazele de şist

Papa Francisc, recunoscut ca fiind foarte deschis în ceea ce priveşte multe probleme controversate, precum avorturile, intra în lupta mondială împotriva gazelor de şist, afişându-se deja ca un activist. Papa a avut o întâlnire luni cu un grup de activişi argentinieni, în urma căreia Suveranul a trimis o scrisoare oficială instituţiilor catolice din lume. Scrisoarea atrage atenţia asupra riscurilor de mediu şi a problemelor de sănătate cauzate de extragerea gazelor de şist prin fracturare hidraulică. Unul din barbaţii din fotografie este politicianul şi regizorul argentinian Pino Solanas, cunoscut datorita activismul său împotriva “crimelor ecologice” şi datorită producţiei “Dirty Gold”, un film despre marile mine.

download

Solanas este un opozant vocal al unui acord în vederea exploatărilor gazelor de şist încheiat în august între guvernul argentinian şi Chevron, acord pe care îl numeşte “cel mai mare dezastru natural din Amazon”, relatează foreignpolicy.com.

download (1) 

În România, Chevron a început o campanie de informare din poartî în poartă a locuitorilor din Pungeşti cu privire la ceea ce înseamnă explorarea gazelor de şist, după ce locuitorii din comună au blocat, în urmă cu aproape o lună, accesul utilajelor pe terenul deţinut de companie în comună. Sute de persoane au protestat luna trecută la Siliştea (Vaslui) în perimetrul unde compania Chevron ar urma să amplaseze prima sonda de explorare a gazelor de şist, manifestanţii purtând bannere cu mesaje precum "Stop Chevron", "Pungeşti-Băceşti-Găgeşti pe aici nu se trece" sau "Nu exploatării gazelor de şist".

Prima sondă de explorare a gazelor de şist din România urma să fie amplasată în extravilanul comunei Pungeşti, la 650 de metri de localitatea Siliştea şi 950 metri de satul Pungeşti. Suprafaţa totală pe care se va întinde platforma de extracţie este de 20.298 metri iar forajul se va face la o adâncime de 3.000 de metri.

Chevron România mai deţine trei certificate de urbanism la nivelul judeţului Vaslui pentru explorare în vederea identificării eventualelor rezerve de gaze de şist. Pentru perimetrele de la Păltiniş (Băceşti) şi Popeni (Găgeşti), compania petrolieră deţine acordul de mediu, iar pentru perimetrul Puieşti se află în procedura de evaluare a impactului asupra mediului în ceea ce priveşte amplasarea sondelor de explorare. Guvernul României va sprijini toate explorările de resurse neconvenţionale, respectiv gaze de şist, convins că mulţi protestatari sunt deschişi la explicaţii, iar în final va rămâne o minoritate radicală care va refuza orice argument, dar nu va putea impune majorităţii o decizie, a declarat recent premierul Victor Ponta.

Mircea Vintilescu

De ce fierbe apa din fântâni la Izvoarele

IPOTEZE ÎNGRIJORĂTOARE: DE CE FIERBE APA DIN FÂNTÂNI ÎN LOCALITATEA IZVOARELE?
Ca hidrogeolog cu multă experienţă în domeniu, am abordat de nenumărate ori problemele legate de starea calităţii apelor subterane din România. În 1977, după marele cutremur din martie, am avut ocazia să fac parte dintr-o comisie internațională care evalua consecințele acestui cutremur. Lucram pe atunci la Oficiul de Gospodărire al Apelor al Municipiului Bucureşti și încercam să gestionez resursa de apă subterană de mică, medie şi mare adâncime de sub acest oraş greu încercat de seism. Când eram în toiul unei dezbateri la sediul Primăriei Generale vine un cetăţean şi mă cheamă să răspund la un telefon dat de conducerea instituţiei la care lucram. Am părăsit sala de şedinţe şi am răspuns la telefon. Directorul unităţii mi-a indicat să părăsesc şedinţa, să vin la birou, să iau toate aparatele necesare şi să mă deplasez la Palatul Pionierilor (azi palatul Cotroceni), unde comitetul de partid a semnalat grave perturbări asupra calităţii apei din forajul de mare adâncime care era bine monitorizat şi servea ca sursă de alimentare cu apă în scopuri potabile. Am făcut întocmai. Acolo am fost aşteptat de un ”reprezentant” al COM şi m-a informat că apa s-a încălzit brusc şi şi-a modificat instantaneu calitatea nu numai în acest loc, ci şi la sursele de alimentare cu apă din zona Primăverii, unde am fost anunţat că va trebui să mă deplasez însoţit de acest tovarăş. Am făcut măsurători asupra temperaturii apei care în mod constant era înainte de cutremur cu valori cuprinse între 3 şi maxim 5 gr. C și am constatat că avea peste 28 gr. C. Am fost informat la 5 zile după seism că temperatura a fost şi mai mare, iar că în zona Primăverii, apa are temperaturi mai mari şi o culoare alb-lăptoasă şi nu mai poate fi consumată ca atare de Tov. Secretar General al PCR.
Luat mai mult pe sus am ajuns şi în zona Primăverii, am făcut prelevări de probe de apă şi le-am dat în lucru la laborator. Cu monitorizarea acestor surse de apă se ocupa la acea vreme şi o altă unitate specială, nu numai instituţia la care lucram eu. Probele de apă au fost luate în paralel de mai multe persoane care spuneau că reprezintă diferite instituţii ale Direcţiei Sanitare municipale şi naționale. Am stabilit să ne întâlnim la sediul OGA-MB peste 10 zile, cu buletinele de analiză prelucrate şi să discutăm cauzele producerii acestui fenomen. Când m-am reîntors la comisia internaţională, am discutat cu un reprezentant din URSS şi din Japonia despre situaţia nouă apărută la forajele de mare adâncime (circa 200 m) de pe teritoriul Bucureştiului, iar aceşti specialişti m-au informat că fenomenul trebuie să se producă la toate structurile acvifere (de mică, medie şi foarte mare adâncime). Ca să mă conving am început investigaţia numai sub aspectul verificării creşterii gradientului termic pe mai multe categorii de foraje aflate în monitorizare la acea vreme. Fenomenul s-a confirmat, apa subterană a cunoscut o încălzire bruscă față de normal, dar cu alte valori faţă de cele identificate în zona Primăverii.
Specialiştii sovietici şi japonezi au ţinut ca în mod neoficial, să mă avertizeze că este posibil să se producă şi o modificare în rău a calităţii apei, în sensul în care vor apărea în foraje diverse metale grele, gaze foarte nocive şi că trebuie să luăm măsuri speciale de protejare a consumatorului direct. Analizele efectuate de toţi cei care ne-am implicat în cunoaşterea acestui fenomen, au confirmat spusele specialiştilor străini, dar explicarea fenomenului de către somităţile sovietice şi japoneze au avut mai multe variante, unele chiar contradictorii. Astfel, creşterea temperaturii apei ar fi pusă fie pe seama frecării straturilor de roci în zona faliilor, fie pe o emisie termică din zona profundă a scoarţei pe aliniamentul faliilor, aceasta interceptând şi disipându-se în roci şi în toate acviferele întâlnite. Interesante sunt consecinţele care ar putea afecta acviferele. Creşterea temperaturii apei peste valoarea normală naturală, măreşte gradul de dizolvarea al mineralelor din granula de rocă de către apă şi asigură o mai mare dispersie a acestora în acvifer. În aceste condiţii este de aşteptat ca să se intensifice în zona localităţii Izvoarele creşterea mineralizării apei, a conductivităţii electrice, o modificare a pH-ului, o creştere continuă a concentraţiei unor cationi şi anioni specifici mediului permeabil, creşterea concentraţiei în gazele rezultate din reacţiile chimice şi din dizolvări. Aceste fenomene sunt în general vizibile şi uşor de identificat fie de consumator, fie de cei care monitorizează această resursă de apă. Aceste modificări calitative ale acviferului pot afecta însă starea de sănătate a consumatorului direct (om, animal sau plantă), fie pe termen scurt, mediu sau lung, dacă apa este consumată ca atare şi identificată de utilizator că şi-a modificat parametrii calitativi, în condiţiile în care nu se asigură surse de apă alternative sau complementare. Cel mai periculos fenomen care se poate produce însă, dar care nu poate fi vizibil sau identificat cu uşurinţă, este migrarea ascendentă, pe verticală, respectiv pe liniile de falie a gazelor conţinute în unele roci situate în zonele profunde. Acestea au caracter foarte nociv, se dizolvă în cea mai mare parte în apă, contaminând acviferele cu cele mai perfide componente chimice (oligoelemente) greu şi costisitor de depistat cu aparatura simplistă care este în dotarea celor mai multe laboratoare de hidrochimie. Soluția apă-gaz toxic intră în reacţie cu roca magazin şi dau elemente noi, nespecifice acviferului, dar care în cele mai multe cazuri au un efect toxico-nociv foarte grav fie pe termen scurt fie pe termen mediu pentru sănătatea utilizatorului direct al apei. Specialistul japonez îmi vorbea de apariţia unor noi maladii sau boli, necunoscute şi necatalogate, dar deosebit de agresive asupra sănătăţii omului, dar mai ales la copii şi tineri, în zonele unde se produc seisme, la majoritatea populaţiei care se alimentează cu apă din subteran.
Cred că acesta este fenomenul cel mai îngrijorător asupra căruia autorităţile naţionale, judeţene și locale trebuie să-i acorde cea mai mare atenţie, respectiv să asigure o monitorizare adecvată a calităţii surselor de apă din subteran şi să informeze corect cetăţeanul. Iată că în localitatea Izvoarele, în urma testelor de fracturare hidraulică care s-au făcut în zonă, acest fenomen începe să se deruleze cu intensităţi variabile, dar din ce în ce mai mari de la un strat acvifer la altul (de medie adâncime şi mică adâncime), iar autorităţile care au acceptat producerea acestui dezastru stau contemplative. Nu este corect ca unii, puţini la număr, să facă profituri uriaşe pe seama agresării dreptului la viață şi sănătate a populației locale, populaţie care va sărăci din ce în ce mai mult de la o zi la alta. Factorii implicaţi, cât şi cei vinovaţi în producerea acestui dezastru trebuie să răspundă nu numai în faţa localnicilor, dar şi în faţa tuturor cetăţenilor din România şi să asigure toate elementele compensatorii comunităţilor umane afectate. Poate aşa se vor deştepta din goana după profituri şi vor realiza că nu este de glumit cu structurile subterane ale pământului.
Mircea Vintilescu

Tunurile lui Ponta de la Izvoarele

ATENȚIE ROMÂNI! FENOMENUL IZVOARELE A PRODUS DEJA PRIMII MUTANŢI UMANOIZI

Am avut ocazia să ascult comunicatul dat publicităţii de Ministrul Cercetării în legătură cu investigarea fenomenelor produse în localitatea Izvoarele din judeţul Galaţi, respectiv despre cauza sutelor de cutremure de suprafaţă care au avut loc în acest spaţiu. Concluzia expunerii a fost sintetizată de Premier, acesta reliefând că pe baza unor ”date ştiinţifice de necontestat”, cauza acestor fenomene seismice este TECTONICĂ şi nu are nimic comun cu activităţile desfăşurate de om în acest spaţiu.

images (3)

Ca om de ştiinţă cum încă mă consider, mă întreb cum pot nişte oameni lipsiţi de simţul responsabilităţii asupra adevărului ştiinţific să facă asemenea afirmaţii în situaţia când nu prezintă nici un argument ştiinţific în favoarea disertaţiilor afirmate. Pentru că m-a preocupat acest caz, am început să mă documentez ceva mai atent, respectiv să văd dacă acest lucru s-a mai produs şi în alte locuri pe glob şi mai ales în ce condiţii. Surpriza a fost mare când am aflat că acest fenomen s-a produs şi pe alte meleaguri, respectiv în SUA, în Australia şi în Europa sud-vestică. În SUA când au început să se producă aceste microseisme însoţite şi de zgomote în subteran, nu se făceau nici un fel de exploatări de zăcăminte din subteran (nici hidrocarburi şi nici minereuri solide) în zona cu pricina. Pentru că populaţia contribuabilă s-a panicat grav, guvernul american a finanţat o investigare foarte serioasă, investigare la care au participat numeroase categorii de specialişti din mai multe domenii. În urma investigaţiilor întreprinse s-a ajuns la următoarele concluzii:

images (4)

• Fenomenul este ciclic, adică se repetă la intervale neregulate de timp cu aceiaşi formă şi intensitate de manifestare;
• Cauzele producerii acestui fenomen nu au putut fi găsite şi nici nu au putut fi explicate, acesta rămânând un caz de studiu şi pentru viitor, el fiind botezat sub numele de TUNURILE LUI SENECA;
• Investigările asupra dinamicii fenomenelor tectonice din zonă nu au fost concludente, iar CAUZELE TECTONICE AU FOST TOTAL EXCLUSE.

Iată un model de comunicat ştiinţific, în care nişte specialişti care ţin la cartea lor de vizită nu se dau în stambă după cum doreşte politicul sau administraţia. Cunoscând bine cum funcţionează în condiţii de sărăcie investigaţiile ştiinţifice din ultimii ani din România îmi pun în mod firesc mai multe întrebări:

• Ce argumente ştiinţifice au adus specialiştii consultanţi (geologi, seismologi, din domeniul protecţiei mediului, al exploatărilor de hidrocarburi etc.) în favoarea susţinerii teoriei că fenomenul produs este o cauză tectonică naturală, în condiţiile în care nu au fost monitorizate în mod sistematic (aşa cum se impunea), nici un element legat de componenţii de interes ai factorului tectonic? Răspunsul este simplu: NIMIC NU SE ŞTIE CORECT, nici măcar cantităţile de apă injectate în sol de la sonda care funcţionează în imediata apropiere a localităţii.

• Ce date comparative au avut la dispoziţie aceşti ”specialişti” pentru a demonstra că acest fenomen nu este generat de om, ci el este de produs în mod natural? Răspunsul este iar acelaşi, adică NIMIC.
• Cum s-a modificat dinamica tectonicii straturilor litologice în zonă, respectiv de la ce s-a plecat înaintea declanşării acestui fenomen și unde s-a ajuns cu modificările de tectonică a straturilor? Păi dacă nu s-a investit nimic în monitorizarea elementelor de dinamică a tectonicii din zonă, cum se pot face analize comparative care pot duce la concluzia că s-ar fi modificat tectonica acestui spaţiu?.
• Ce specialişti au semnat acest raport şi pe baza căror date?

Analizând numai aceste minime întrebări poţi lesne să înţelegi că nu este vorba despre o analiză ştiinţifică care să ducă la concluziile enumerate de penibilul ministru, ci ar putea fi vorba doar despre nişte păreri sau ipoteze de lucru, dar toate lipsite de argumentaţia ştiinţifică necesară. Mă întreb cum nişte ”specialişti” pot face asemenea afirmaţii fără a avea argumentul datelor ştiinţifice? Oare nu ţin cu nimic la cartea lor de vizită, la probitatea lor profesională (dacă o mai au), sau măcar la rangul pe care l-au dobândit? Iată că prostituţia ştiinţifică o practică atât politicul cât şi unii ”specialişti” ajunşi în funcţii de răspundere aşa cum au ajuns şi unii politicieni sau înalţi funcţionari sau demnitari ai statului să deţină diplome de DOCTORI ÎN ŞTIINŢE, adică prin PLAGIAT, HOŢIE ŞI IMPOSTURĂ.

images (5)images (6)

images (7)

images (8)

Fenomenul de la Izvoarele a generat aceşti MUTANŢI UMANOIZI nu numai în rândul politicului, dar şi în rândul unor ”oameni de ştiinţă” dispuşi să-şi apere funcţia prin tot felul de compromisuri care nu numai că-i DEZONOREAZĂ, dar le şi anulează statutul la care au ajuns pe toate aceste căi necinstite. Interesant este că aceste afirmaţii publice făcute fără nici un fel de acoperire cu date certe, sau bazate pe investigaţii ştiinţifice nu foloseşte nimănui. Populaţia afectată din zonă nu se va linişti, investigările necesare care trebuie făcute nu se vor mai face şi nimeni nu va înţelege nimic din acest lucru. A trebuit să apară fenomenul Izvoarele ca să constatăm că şi în lumea ştiinţifică, cu largul sprijin al politicului au apărut mutanţii sau pupi-n...iştii mutanţi care dezonorează prin afirmaţiile lor toată şcoala românească. Faţă de această nouă categorie de mutanţi trebuie să acţionăm rapid. Trebuie să-i cerem ministrului de resort să dea publicităţii raportul care a stat la baza afirmaţilor făcute, să vedem cine l-a întocmit şi semnat, iar apoi comunitatea ştiinţifică din România să-i înnobileze pe aceştia şi cu titlul de MUNTANT ŞTIINȚIFIC pe lângă toate celelalte titluri dobândite fără sudoarea muncii şi a responsabilităţii care trebuie să-l caracterizeze pe un adevărat specialist. Oare nu era mai cinstit să spunem şi noi clar ca americanii că nu cunoaştem încă cauza acestui fenomen pe care ar trebui să-l botezăm TUNURILE LUI PONTA DE LA IZVOARELE?

Mircea Vintilescu (sursa: Facebook)

Farsa cu eco-anarhiştii

ADEVĂRATELE CONSECINŢE DESPRE FARSA CU ECO-ANARHIŞTII

Guvernul, toată clasa politică, mulţi jurnalişi cu pretenţii din media românească, marile companii multinaţionale, dar mai ales serviciile de informaţii din România îşi manifestă tot mai vehement îngrijorarea faţă de amplificarea mişcărilor de tip eco-anarhist din ultimul timp, mişcări la care participă cu precădere foarte mulţi tineri. Îngrijorarea celor enumeraţi este dată de faptul că această mişcare de tip eco-anarhist va ”STRÂMBA LUPTA DREAPTĂ” a actului de guvernare a clase politice în ”promovarea binelui pentru ţară şi popor”.

Ca cetăţean plătitor de taxe şi impozite trebuie ca şi eu să mă îngrijorez şi chiar să iau atitudine faţă de acest lucru. Dar analizând în mod corect înţelesul şi mai ales semnificaţia acestor cuvinte şi modul cum sunt ele atribuite diferitelor grupuri sociale, unor ONG-uri sau pentru unii cetăţeni care demonstrează paşnic, constat cu o mare stupoare, dar şi cu mult dezgust că lucrurile nu stau chiar aşa. În dicţionarul explicativ al limbii române (DEX), următorii termeni sunt explicaţi şi prezentaţi cu înţelesurile oficiale de:

Anarhic, -ă adj. Care se referă la anarhie, care este propriu anarhiei, care duce la anarhie. Organizaţie extremistă anarhică – care dovedeşte indisciplină, dezorganizat, haotic.

Anarhie s.f. 1. Stare de dezorganizare, de dezordine, de haos într-o ţară, într-o instituţie etc. 2. Atitudine de indisciplină, nesupunere a individului faţă de legi sau faţă de o colectivitate organizată.

Anarhism s.n. 1. Ideologie socială şi mişcare social-politică extremistă, care neagă necesitatea autorităţii statale şi formele de organizare ale statului, ordinea şi disciplina socială în general, proclamând dreptul individului la o libertate neîngrădită.

Ecologie s.f. Ştiinţa care se ocupă cu studiul interacţiunii dintre organisme şi mediul lor de viaţă (bionomie).

images (1)

Încercând să compun aceste cuvinte ar rezulta că ANARHIŞTII sunt reprezentanţii unei organizaţii extremiste sau a unei mişcări social-politice extremiste, ce au o atitudine de indisciplină şi nesupunere faţă de legile şi formele de organizare ale statului, aducând atingeri la ordinea şi disciplina socială.

Asociind la acest cuvânt şi termenul ECO rezultă ECO-ANARHISMUL reprezentat prin ecoanarhişti care sunt grupaţi într-o organizaţie sau mişcare extremistă (a se înţelege chiar teroristă), care pentru binele mediului de viaţă al unor organisme (animale sau plante), proclamă nesupunerea individului faţă de legile şi formele de organizare ale statului, aducând atingeri la ordinea şi disciplina socială. S.R.I. a difuzat acestă informaţie despre eco-anarhiştii care sunt reprezentaţi de persoanele care participă în fiecare duminică la mitingurile de protest, informaţie care a fost preluată ca atare de politic, media şi alte organizaţii fără a încerca să vadă dacă această etichetare a manifestanţilor sau protestatarilor este reală sau nu. Această etichetare făcută de S.R.I. asupra demonstranţilor mie mi se pare ca fiind foarte gravă, ea necesitând pregătirea din partea autorităţii statului a unor măsuri de represiune care să ducă la distrugerea totală a acestei organizaţii sau mişcări extremiste. Prin urmare, termenul de eco-anarhist nu a fost utilizat întâmplător, el trebuind să pregătească o represiune pe măsură asupra tuturor demonstranţilor care se opun proiectului Roşia Montană, a explorării şi exploatării gazelor de şist, sau a altor proiecte care vor mai fi anunţate de Guvern. În realitate, demonstranţii nu militează cu nimic asupra ”binelui mediului de viaţă al organismelor”, deci nu au nimic comun cu termenul ECO, ei din contră, cer cu vehemență ca aceste proiecte să fie supuse actelor de reglementare existente în legislaţia aflată încă în vigoare, iar pentru promovarea acestor proiecte să nu se practice derogări injuste de la legislaţia existentă privind anumite obligaţii ale investitorului asupra mediului înconjurător, deci nu au nimic cu promovarea atitudinilor anarhice. EI CHIAR CER RESPECTAREA CU RIGUROZITATE A LEGII. Faptul că aceşti oameni cu un înalt simţ civic demonstrează paşnic împotriva nerespectării culmea tocmai de către Guvern şi în general de către toată clasa politică a ţării a legislaţiei în promovarea unor proiecte cu impact semnificativ asupra mediului înconjurător, asupra vieţii, sănătăţii, libertăţii şi nivelului de trai al oamenilor şi comunităţilor umane din zonele viitoarelor locaţii ale investiţiilor, demonstrează fără tăgadă că nerespectarea legii vine chiar din zona politicului şi a Guvernului.

images (2)

Paradoxal, S.R.I. pentru a masca această atitudine anarhică a guvernanţilor şi a politicienilor, dar şi pentru a pregăti înăbuşirea mişcărilor de protest împotriva atitudinilor anarhice ale întregii conduceri a ţării, a căutat să introducă în mod diversionist termenul sau eticheta de ECO-ANARHIŞITI asupra demonstranţilor care demască prin atitudinea lor ANARHIA ÎN ACTUL DE GUVERNARE A POLITICULUI, care culmea EL NU RESPECTĂ LEGEA EXISTENTĂ, ADUCÂND ATINGERI GRAVE PRIN ACEASTA LA ORDINEA ŞI DISCIPLINA SOCIALĂ.

Consider că este foarte grav ceea ce se întâmplă astăzi cu întreaga noastră clasă politică care practică pe faţă ACTUL ANARHIC DE GUVERNARE, dar mul mai grav mi se pare atitudinea tăcută faţă de acestă etichetare a intelectualităţii din România, pătură care ar trebui nu numai să sesizeze utilizarea necorespunzătoarea a termenului de ECO-ANARHIST, dar mai ales asupra sistemului anarhic pe care se bazează actul de guvernare actual în ţară. Surprinzător de jenant este faptul că jurnalişti de frunte au preluat şi utilizat necorespunzător acest termen în materialele pe care le publică în media. Este de neacceptat acest lucru care îi dezonorează total. În loc să pună mâna pe dicţionar şi să vadă (dacă chiar nu ştiau) ce înseamnă acest cuvânt de ECO-ANARHIST, ei se alătură slugarnic politicii injuste practicată de S.R.I. şi mai ales de Guvernul şi Parlamentul actual al României.

Ca să putem împiedica dezvoltarea dezordinii şi a bunului-plac în România, consider că este absolut necesar ca domnul Liviu Maior să ceară scuze publice întregului popor român care a fost jignit grosolan prin această afirmaţie făcută de structurile S.R.I., apoi ca societatea civilă, utilizând toate canalele şi mijloacele de comunicare să ceară Guvernului şi întregii clase politice SĂ ÎNCETEZE CU PROMOVAREA ANARHISMULUI ÎN POLITICĂ, SĂ RESPECTE LEGISLAŢIA ÎN VIGOARE ŞI MAI ALES DIRECTIVELE EUROPENE ÎN DOMENIUL PROTECŢIEI MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR.

Trebuie să solicităm OPOZIŢIEI TĂCUTE din Parlamentul României să ia atitudine faţă de această deviaţie a USL pentru ca actul de guvernare să se desfăşoare numai în spiritul şi în numele legii şi de a sancţiona această abatere a guvernanţilor de la normele corecte de conducere a ţării. Dacă vom amâna acest demers, consider că România va intra într-un mare declin al dezvoltării democraţiei, iar întreaga ordine socială va avea de suferit mulţi ani în viitor. Fac acest APEL CĂTRE TOŢI CETĂŢENII ROMÂNIEI atât pentru respectarea dezideratului de libertate şi democraţie al tutor celor care au murit în decembrie 1989 pentru această cauză, cât mai ales în numele tinerilor, al copiilor şi nepoţilor noştri care trebuie să se dezvolte şi să se afirme într-un mediu ospitalier şi un climat social adecvat cerinţelor şi normelor civilizaţiei europene la care cu toţi am aderat.

Mircea Vintilesu (sursa: Facebook)

Militantul voluntar

Vă rog citiţi şi distribuiţi acest episod demn de filmele cele mai proaste, dar adevărate. S-a întâmplat în  România (este vorba de MARIA OLTEANU - MILITANT VOLUNTAR împotriva gazelor de şist şi nu numai), la ora 11:30, la Piaţa Rosetti.

Este extrem de grav ce se întâmplă. Se încearcă cu orice preţ să se descurajeze orice acţiune legată de oricine ar vrea să ne sprijine. Metodele de intimidare ale "băieţilor cu ochi albaştri" devin din ce în ce mai agresive şi mai penibile.

Detaliile poveştii sunt foarte importante! M-am întâlnit cu o persoană (care doreşte să rămână anonimă) care dorea să facă o donaţie directă pentru campania anti-fracturare (persoana nu a dorit să facă donaţia în conturile indicate, de teama unor eventuale represiuni asupra donatorilor, lucru pe care mi l-a mărturisit pe Facebook). Persoana nu locuieşte în Bucureşti ci într-o ţară vorbitoare de limbă germană. După ce a scos banii de la bancă şi mi-a înmânat donaţia, am rămas să mai discutăm câte ceva. Cum stăteam noi aşa, în faţa unui restaurant cu autoservire care este închis sâmbăta şi duminica, apăru un individ (cu o faţă dubioasă) care ne-a făcut semn ca e cineva care ne urmăreşte. Ne-am întors şi am văzut un alt individ care patrula suspect. În secunda a doua, de pe o altă străduţă, apăru un bătrânel cu pălărie, bine îmbrăcat care s-a oprit glonţ între noi. Abordarea a fost, atenţie, în limba germană: Bitte, was macht ihr hier? (Ce faceţi aici, vă rog?) Persoana cu care eram a răspuns natural tot în limba germană... stăm de vorbă. Am întrebat şi eu, tot în germană, care este problema lui de întreabă? Răspunsul a venit în limba engleză (probabil i se epuizaseră cunoştinţele de limbă germană): You know, you are in Romania, there are rules here, you cannot just stand like this here, in front of the restaurant (Cum spuneam mai deveme, restaurantul cu pricina era închis).

Eu deja m-am impacientat şi l-am rugat să circule, că ne deranjează, că altfel sun la poliţie, dar tipul a început să pună şi mâna pe mine. Deja trecuse la limba română, între timp. Zice: "Poliţia sunt eu!" Persoana donatoare a început să intre şi ea în panică şi a încercat să i se adreseze cât se poate de binevoitor. S-au lansat într-o discuție despre tinerii din ziua de azi şi dspre moravurile lor (scenă suprarealistă). Între timp, când interlocutorul tot îşi punea mâna pe umărul meu, bătrânul filator încerca să îmi dea eşarfa care acoperea insigna cu mesaj clar anti-fracturare, eşarfă care îi acoperea parţial insigna. Până la urmă am reuşit să o conving pe persoana donatoare să plecăm de acolo, pentru că este o încercare penibilă de intimidare.

images

Concluzia mea, după ce am analizat tot evenimentul, a fost ca această mişcare a fost făcută să descurajeze şi să intimideze aceasta persoană donatoare, pe care au simţit-o de la început că se teme. Metoda, ca de altfel şi personajele alese, este una demnă de filmele cu "spionaj" ale răposatului Sergiu Nicolaescu. Am discutat cu persoana donatoare, care a plecat foarte răvăşită şi vădit intimidată de la această întâlnire şi sper că a înţeles că e o metodă penibilă şi periculoasă, menită să îmi arate că ”organele” ştiu tot ce fac (faza cu abordarea iniţială a bătrânului în limba germană – amândoi vorbim limba germană).

Am pus aceasta poveste pe Facebook, poate daţi şi voi share, să vadă cât mai multă lume la ce s-a ajuns cu represiunea, cu acţiunile care fac parte dintr-un lung şir, începând cu blocarea unui tren în care erau oameni care trebuiau să ajungă la Moşna şi până la un protest anti-prospecţiuni şi pornirea apoi în trombă a trenului, fără avertizare şi lăsarea pe peron a doi oameni care mergeau la întâlnire. Asta după cele 6 filtre de poliţie menite să întârzie ajungerea autocarelor plecate din Bucureşti şi Pungeşti (cică şi ieşenii au avut probleme, chiar au avut mai multe filtre) după bătaia primită de liderii protestelor de la Braşov, amenzi de zeci de mii de lei trimise în toate oraşele ţării protestatarilor care nici măcar nu au fost legitimaţi la protest, după afacerea luneta (incidentul cu maşina ministrului Barbu) în care oameni nevinovaţi sunt ameninţaţi, după ce directorul Institutului de Geologie a fost concediat pentru că a spus adevarul despre geologia zonei proiectului RMGC, după ce 4 profesori care şi-au exprimat dezacordul faţă de proiectul RMGC nu au mai fost chemaţi în comisiile Ministerului Culturii, unde activaseră până acum, după legea insolvenţei şi prevederea ei total abuzivă îndreptată evident către Realitatea TV (singurul post central care vorbeşte încă despre gazele de şist şi proiectul RMGC, după cazul Papici, după folosirea forţei pentru a intra în nişte oameni paşnici, neînarmaţi, care nici nu blocau şoseaua la Pungeşti şi multe alte abuzuri ale jandarmeriei din acea zi... Cine refuză să vadă şi mai ales refuză să se opună tăvălugului dictaturii pe cale să pună stăpânire pe această ţară?

Oameni buni, se întâmplă lucruri incredibile în România ultimelor săptămâni. Statul poliţienesc totalitar se instalează încet dar sigur iar Romania doarme încă în papuci, la telenovele! Dacă ignoraţi să vedeţi această realitate, în această ţară se va instala dictatura. Mă rog, ea este deja în funcţiune.

Mircea Vintilescu (sursa Facebook)

Ghilotina şatrei

Aproape întreaga suflare de supuşi din România stă ascunsă prin case, prin hoteluri, prin munţi sau prin mări, departe de ghilotina care începe să ucidă nemilos tot ce înseamnă naţia română, cultura poporului român, Constituţia, legislaţia, simbolurile precum Monarhie, Casă Regală, Coroană...

mascariciul

Guvernatorul numit acum un an de Marea Poartă UE a devenit bulibaşa de la Cotroceni, supusul regilor, care apar ca ciupercile, peste noapte, cu coroane din aur de furtişag, bătute în nituri cât ai clipi din ochi. Prinţese proaspăt divorţate sunt cerute în căsătorie în direct, prin mass-media, de „împăratul” răsturnat în „tronul” său de opulenţă, în sfidarea sărăcimii oraşelor şi satelor.

Ghilotina şatrei s-a abătut precum ciuma bubonică peste toată suflarea omenească din ţara plină de „familii regale, de regi şi de regine ale magiei negre, magiei albe, asfaltului, manelelor, bordurilor, parcurilor” şi câte or mai fi în jurul nostru, ca să nu uităm de „prinţesele” gata să nască alţi moştenitori „regali” cu iz de UE.

România a îngheţat. România a intrat în lunga perioadă de adormire care poate ţine sute de ani nemiloşi, timp în care păienjenişul macabru al inculturii, al imposturii, al decapitării valorilor noastre, ale tuturor, va acoperi încet dar sigur tot ce mai luceşte, ici şi colo. Supuşii cad pradă ţesăturii întortocheate, fără pic de opoziţie, pentru că respiraţia le-a fost tăiată de duhoarea „împuţită” a jupânilor care conduc acum destinele acestei ţări.

Războaiele interne mocnesc, gata să nimicească totul în cale. Moştenirile, titlurile, cumetriile, cununiile, botezurile şi înmormântările, toate se derulează rapid cu ajutorul tehnologiei avansate a vremurilor prin faţa ochilor unei populaţii care a luat poziţia ghiocelului faţă de interesele proprii. Societatea civilă, needucată şi ea, a asistat impasibilă la degradarea, denigrarea, limbajul stâlcit şi gângăvit, contrazicerile, opulenţa, coloristica, autoproclamarea, recunoaşterea şi apoi negarea valorilor unei etnii care, foloseşte termeni ca „naţie, casă regală, coroană, palat, lovitură de palat” fără a avea habar ce înseamnă toate acestea şi adevărata lor valoare şi semnificaţie, scoase toate parcă din „puţul gândirii”.

Jocurile făcute de statul român pentru interesele politice ale unei părţi din spectrul politic de acum vreo 23 de ani (că tot suntem în 23 august 2013) a făcut ca România să se întoarcă în timp, acolo de unde am plecat iniţial. Oribilă soartă ne-a hărăzit Creatorul atunci când ne-a legat pe toţi la ochi în faţa monstruozităţilor la care am asistat în ultima săptămână. Moartea unui om, oricare ar fi el, trecerea lui în nefiinţă, nu poate fi transformată de nimeni în circ, cu atât mai puţin cu girul „şefului statului”, sau al oricărui „autoproclamat” din orice zonă ar fi el. Circoteca de acum un an cu „preşedintele autointitulat” s-a pogorât ca o negură peste prostimea inertă şi s-a întins ca pecinginea. În lupta pentru supravieţuire din catacombele sărăciei, prostimea îşi face propria lege, îşi alege propriile căpetenii şi le proclamă „regi, prinţese, împăraţi”, pentru că e prea ineptă să evolueze. Aşa conducător, aşa supuşi.

Ghilotina şatrei taie nemilos în cultură, în relaţiile interetnice, în valori, în stânga şi în dreapta, iar poporul sângerând nici nu mai simte. Pentru că a trecut şi el în nefiinţă acum un an, în 2012, după referendum.

Mona Bernhardt-Lörinczi

Preţul indiferenţei

Nu mai este nici un secret pentru nimeni că România a ajuns în stadiul acesta de subdezvoltare, datorită indiferenței românilor asupra actului de guvernare, de administrare și de gestiune a tuturor resurselor țării.

Iată că am ajuns așa (cum confirmă datele oficiale statistice), ca peste jumătate din populația acestei țări, să trăiască sub pragul de sărăcie, peste 35% din locuitorii țării se situează în zona pragului sărăciei, iar România să nu mai aibe clasă de mijloc. Românii trăiesc în condiții de supraviețuire, similare cu cele de după un mare cataclism sau război nimicitor.

Am ajuns în acest stadiu nefiresc pentru o țară cu nenumărate resurse ale solului și mai ales ale subsolului, pentru că noi românii, AM PROMOVAT MEDIOCRITATEA, AM ADULAT ANALFABETISMUL PROFESIONAL, AM PREȚUIT HOȚIA ȘI TRĂDAREA ȘI NU AM VRUT SĂ PUNEM NICI UN PREȚ PE VALORILE UMANE PE CARE LE AVEM. Ba mai mult, am încercat și s-a reușit cu brio, desconsiderarea și batjocorirea celor care au învățat, a celor care au căpătat experiență profesională, a celor care știau că numai prin muncă și printr-o perfecționare continuă, se pot obține rezultate care să ne facă viața noastră, a tuturor mai bună și mai ușoară.

Am colege (multe din ele pensionare), care au titluri de doctor în științe, fără plagiat și fără formalismul didactic al zilelor noastre. Multe dintre ele au o pensie mai mică în comparaţie cu valoarea întreținerii pe timp de iarnă la un apartament obișnuit din cartierele mărginașe ale Bucureștiului. Ca să supraviețuiescă, pentru că nu au cum să-și mai valorfice astăzi experiența profesională pentru că sunt promovați toți submediocrii, au ajuns bone. Da, bone cu doctorat în chimie, fizică, biologie, medicină, știința mediului, climatologie, geologie și lista poate continua.

Acești oameni supertitrați, se bucură astăzi că pot mânca resturile de la copiii pe care îi au în grijă și astfel pot face mici economii pentru medicamente și pentru zilele negre la care se așteaptă începând cu venirea toamnei.

Acestor oameni și nu numai lor, prin indiferența noastră li s-a FURAT DEMNITATEA DE OM, DEMNITATEA DE CETĂȚEAN VÂRSTNIC CU MULTĂ ȘCOALĂ A VIEȚII LA ACTIV. Cred că cea mai mare crimă care poate fi făcută astăzi este să înjosești demnitatea individului, să-l faci să regrete că mai există, indiferent de vârsta sau condiția socială ale persoanei. Acest lucru generează cele mai crunte tragedii existențiale – DEZUMANIZAREA! ȘTERGEREA DEMNITĂȚII UNEI NAȚII ECHIVALEAZĂ CU GENOCITUL UMAN, CU DISTRUGEREA ACESTUI POPOR ȘI CU DISTRUGEREA ÎNTREGII ȚĂRI, CU DECIMAREA VIITORULUI PENTRU COPIII ȘI NEPOȚII NOȘTRI. Iată că din acest punct de vedere suntem pe marginea prăpastiei și nu ne mai trebuie mult ca să nu mai ajungem nici măcar pe fundul ei, adică să ne pierdem în neant.

1

Generația tânără, dar mai ales generația actuală care este în floarea vârstei, trebuie să se îngrijoreze și să conștientizeze această stare de fapt nefirească a nației. Acest model poate fi valabil atât pentru ei, dar mai ales pentru copiii lor în foarte scurt timp. Ei trebuie să fie motorul care să REDEA ACESTEI NAȚII DEMNITATEA DE OM, DEMNITATEA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI, pentru a se salva în primul rând pe ei de la acest dezastru uman.

2

Din acest motiv invit pe toți locuitorii acestei țări la o solidaritate umană fără precedent la noi, probabil asemănătoare celei din țara vecină, Bulgaria. Trebuie să știm ce vrem, cu cine putem merge mai departe și în ce fel trebuie să acționăm. Trebuie să ne implicăm în luarea deciziilor care privesc viața noastră și să condamnăm indiferența și neimplicarea.

Există șanse de reușită? Cred că da, cu o condiție. să știm ce vrem, să dorim să devenim demni și generoși cu toți apropiații noștri. De noi toți depinde acest lucru care nu mai poate fi amânat dacă vrem să mai existăm ca neam și ca țară.

Mircea Vintilescu

Români! “Respect!”

Astăzi, 29 iulie 2013, se împlineşte un an de când aţi fost furaţi în cel mai mârşav joc al puterilor care vor să vă pună pumnul în gură: Referendumul din 29 iulie 2012. O clică de aşa zişi “băieţi deştepţi” s-au coalizat împotriva intereselor unei ţări întregi şi mai ales împotriva celor mulţi şi nevoiaşi din această ţărişoară extrem de încercată.

Vi s-a promis “să trăiţi bine” şi aţi primit pentru aceasta:

  • la felul întâi – tăieri de salarii, concedieri nedrepte, restructurări şi privatizări în spatele cortinei, făcute în folosul buzunarelor proprii;
  • la felul al doilea – preţuri usturătoare la utilităţi prin creşterea TVA cu 24% şi “eliminarea pe cale naturală” a pensionarilor;
  • la felul trei – restricţii la o educaţie adecvată şi la o sănătate normală prin plecarea specialiştilor din ambele sisteme gestionate tot în favoarea buzunarului propriu, din avutul şi cotizaţiile tuturor;
  • iar ca licoare bahică – hăhăituri, atacuri şi discursuri inepte ale unuia care şi-a câştigat la “masa verde” prin fraudă şi minciună, dreptul suprem de viaţă şi de moarte asupra mulţimii din afara cercului de influenţă, dar mai ales asupra celor 7.400.000 de voturi date de cei care au crezut că se pot exprima încă liber împotriva unui impostor pus pe răfuială şi miştocăreală continuă la adresa tuturor.

1

Acum un an de zile ascultam cu toţii discursurile incisive ale USL-ului, din timpul campaniei pentru referendum, prin care ni se dădea speranţa unei schimbări radicale la vârf, după care totul s-a fâsâit ca un balon care pierde aerul după ce a stat prea mult umflat.

De un an de zile am asistat cu toţii la emisiuni pro şi contra regimului şi am înghiţit cu toţii toate mitocăniile posibile şi imposibile, exprimate de tabăra proscrisă prin vot, care încă încearcă să ne arate că albul e negru şi negrul e alb, de parcă am fi toţi nişte retardaţi. Tot de un an de zile am asistat cu toţii la contracararea acestor explicaţii inepte, prin tot felul de exprimări politicoase, elevate, precaute, cum că legile, aşa prost făcute şi cu lipsuri majore, trebuie respectate, pentru că deh… aşa este într-o democraţie… tot omul trebuie să respecte toate legile.

Între timp, acoperirea furăciunilor şi a minciunilor au ajuns la rang de “interes naţional”, iar legea a ajuns ca o barieră, pe sub care s-au strecurat căţeii şi continuă să se strecoare, peste care au sărit dulăii şi continuă să sară, iar boii, noi, cei mulţi şi neputincioşi, am dat cu capul în ea.

Referendumul a fost posibil pentru că o mişcare pe Facebook a cerut RESPECT PENTRU ARAFAT, cetăţeanul care nu s-a născut în România, dar care pentru această ţară a făcut mai mult decât actualul guvernator impus de “Strâmta Poartă a Europei” şi de cei care conduc din turnul lor de fildeş adunătura de cetăţeni europeni veniţi din toate colţurile lumii şi îngrămădiţi pe vechiul continent din motive economice, politice sau existenţiale.

Odată cu trecerea anilor şi odată cu performanţele tehnologice, planeta noastră pare că se micşorează. Diversitatea culturală a numeroaselor popoare pare că se restrânge pe zi ce trece într-un spaţiu tot mai restrâns, un Turnul Babel al secolului 21, în care furnicarul de oameni nu doreşte să privească spre înaltul cerului, căutând parcă răzmeriţa la temelia lui. Oportuniştii căţăraţi pe spinările mulţimii (preocupată numai de “foale” şi de distracţii desuete) fac regula jocului şi o împrăştie prin vorbe meşteşugite celor cocoşaţi, care nu-şi mai pot ridica ochii spre ei, din cauza greutăţilor pe care şi le pun singuri în spinare, sau care le-au fost puse cu de-a sila, precum jugul la boi. Îndobitocirea este generalizată iar menirea celor din vârf este tocmai acest joc: stăpînirea celor mulţi, exploatarea lor materială, fizică şi psihică, nimicirea personalităţilor răzleţe şi vizionare, stăpînirea după reguli şi legi numai de ei ştiute.

2

Cine nu se respectă pe sine, nu merită respectat. Cine nu ştie să-şi apere interesele propriului vot şi aşteaptă de la alţii o rezolvare, nu merită compasiunea semenilor în timp de ananghie. Cine nu are puterea să înfrunte gloata dezlănţuită a asupritorilor nu merită să trăiască liber. Cine nu ştie care-i dreptul său de cetăţean al unei ţări sau a unei Uniuni, oricum s-ar numi ea, nu merită respectul acelei ţări sau al acelei Uniuni.

În Biblie scrie: “Cere şi ţi se va da. Bate şi ţi se va deschide” Români! Cereţi RESPECT PENTRU VOTUL VOSTRU DE ACUM UN AN. Bateţi la uşile unei legi strâmbe, măsluite, iar porţile vi se vor deschide.

ROMÂNI! RESPECT!

Mona Bernhardt-Lörinczi